Om gezien te worden door een groot publiek wordt er door bedrijven steeds meer geld gespendeerd aan social advertising. De nieuwe algoritmes van bedrijven als Facebook en Instagram maken het voor bedrijven steeds moeilijker om gezien te worden met organische (gratis) content. In dit artikel bespreken wij trends op het gebied van social advertising die jij zeker niet over het hoofd mag zien. 

Local advertising

Bij local advertising richt je je op een doelgroep die in de buurt is van jouw winkel of bedrijf. Het doel van local advertising is om on- en offline bij elkaar te brengen. Voorheen was het gebruikelijk om bezoeken te stimuleren via bepaalde zoekopdrachten en landingspagina’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die op Google aan het zoeken is naar een marketingbureau in Hoorn en vervolgens bij ipsis terecht komt. In 2018 slaat local advertising een nieuwe weg in door middel van Store Visit Ads. Store Visit Ads zijn advertenties op Facebook waarbij bezoek aan jouw winkel of bedrijf wordt gestimuleerd. In het huidige 2018 is dit dé manier van local advertising. Advertenties worden nu vertoont aan de doelgroep die zich in de buurt van jouw onderneming begeven, met als resultaat meer fysieke bezoeken.  

Hoe het werkt: het begint allemaal bij het verzamelen en invoeren van de coördinaten van jouw winkel of bedrijf. Zodra je dit hebt gedaan weet Facebook precies waar de onderneming zich bevindt. Vervolgens is het belangrijk om jouw doelgroep te bepalen. Past iemand binnen de doelroep en bevindt diegene zich binnen een bepaalde straal van jouw onderneming, dan krijgt hij of zij de Store Visit Ad van jouw bedrijf te zien. 

Social shopping

Een snelgroeiende trend die je ook dit jaar in de gaten moet houden is social shopping. Bij social shopping krijgen consumenten op social media direct de mogelijkheid om producten te kopen bij het zien van het product. Met name Instagram speelt op het gebied van social shopping een dominante rol. Op Instagram is het nu al mogelijk voor adverteerders om meerdere producten in een post te promoten en met één druk op de knop een product te laten kopen. 

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten eerder producten kopen wanneer ze deze op social media langs hebben zien komen. Bouw daarom een sterke band op met jouw doelgroep door regelmatig content te delen over jouw producten.

Programmatic advertising

Nog geen 25 jaar geleden was adverteren in een krant of magazine één van de populairste vormen van advertising. Door de opkomst van het internet en social media kochten steeds meer bedrijven de afgelopen jaren online advertentieruimte in plaatst van offline advertenties. 

Op platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram en LindedIn kunnen bedrijven steeds specifieker adverteren met een groter bereik dan voorheen. Waar je vroeger in de lokale krant misschien 400 mensen kon bereiken kun je nu met online advertenties duizenden mensen bereiken en het belangrijkste van alles: het is meetbaar. Je kunt precies zien wat een campagne doet en wat wel of juist niet werkt.  

Tegenwoordig kunnen bedrijven nóg een stapje verder gaan op het gebied van social advertising. Het is mogelijk om door middel van online data persoonlijke advertenties te creëren. De advertenties worden vervolgens automatisch precies op het juiste moment getoond aan de social mediagebruiker. Dit wordt programmatic advertising genoemd. 

Wie aan de slag wil gaan met programmatic advertising zal moeten investeren in data. Bijvoorbeeld bezochte pagina’s, eerdere aankopen, doorklik paden en andere mogelijk waardevolle informatie van de klant.

Weet jij niet waar je moet beginnen met social advertising en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij ondersteunen jou graag. Bel naar 0229 – 27 27 00 voor meer informatie of vul ons contactformulier in.

social-media-adverteren.png