Adverteren op je bedrijfsnaam wordt ook wel een branded-search campagne genoemd. Wanneer iemand jouw bedrijfsnaam intypt op Google dan wordt bovenaan de pagina met zoekresultaten een betaalde tekstadvertentie van jouw bedrijf getoond. Sommige organisaties adverteren al jaren op de bedrijfsnaam, anderen twijfelen aan de noodzaak hiervan. Behoor jij met jouw bedrijf tot de laatste categorie en ben je op zoek naar meer informatie? Wij zetten de voor- en nadelen voor je onder elkaar.
De voordelen van adverteren op jouw eigen bedrijfsnaam
Er zijn veel voordelen van adverteren op je bedrijfsnaam. Wij adviseren klanten dan ook altijd om budget vrij te maken voor een bedrijfsnaamcampagne. Benieuwd waarom wij dit advies geven? Dit zijn de belangrijkste voordelen van adverteren op jouw bedrijfsnaam:
De kosten van adverteren op je bedrijfsnaam zijn laag
Adverteren op je eigen bedrijfsnaam kan soms al voor minder dan 5 cent per klik! En dat is een stuk goedkoper dan de kosten per klik bij een commerciële campagne. Waarom is dit zo goedkoop? Eén van de redenen is dat er weinig anderen zullen zijn die op dezelfde naam adverteren, waardoor de vraag naar de zoekterm niet hoog is en de kosten laag blijven. Een andere reden voor de relatief lage kosten is dat Google de prijs van een zoekwoord bepaald op relevantie. Hoe beter de match tussen het zoekwoord en de advertentie, hoe lager de kosten. Omdat jouw website 100% aansluit bij jouw bedrijfsnaam, en dus de zoekterm, zijn de kosten per klik vaak laag.
Door te adverteren op je bedrijfsnaam sta je altijd bovenaan in Google
Iemand die zoekt op jouw bedrijfsnaam, is heel gericht op zoek. Deze persoon bevindt zich niet meer in de oriënterende fase. Je wil deze potentiële klant natuurlijk niet meer kwijtraken aan de concurrent omdat deze beter vindbaar is in Google. Om dat te voorkomen kun je adverteren op je bedrijfsnaam. Zo zorg je ervoor dat je bovenaan staat en dus goed vindbaar bent.
Adverteren op je bedrijfsnaam zorgt voor een betere zichtbaarheid
De kans is groot dat wanneer je zelf zoekt op de bedrijfsnaam, je al bovenaan de organische zoekresultaten staat. Dit zijn de gratis verkregen resultaten die bepaald worden door de mate van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoals je wellicht weet, staan de betaalde advertenties (SEA) altijd boven de organische resultaten. Als je ook tussen de betaalde resultaten staat, resulteert dat in een nog betere zichtbaarheid. Een Google Advertentie kun je helemaal inrichten zoals je zelf wilt. Je kunt eigen koppen en beschrijvingen toevoegen, evenals extra links die naar verschillende pagina’s op jouw website leiden; hierdoor ben je nog relevanter.
Adverteren op je bedrijfsnaam houdt concurrenten weg
Wanneer jij zelf adverteert op je bedrijfsnaam, wordt het voor concurrenten duurder om te adverteren op deze zoekterm. Dit komt door de verhouding tussen vraag en aanbod. Hoe meer adverteerders, hoe duurder de zoekterm. Adverteer jij op je eigen bedrijfsnaam, dan maak je het voor concurrenten dus minder aantrekkelijk om dit ook te doen. En wanneer de hogere kosten jouw concurrent niet afschrikken, zul je zien dat jouw eigen advertentie 9 van de 10 keer wel hoger dan de advertentie van de concurrent wordt geplaatst. De positie van de advertentie in Google worden namelijk onder andere bepaald door relevantie en jouw website heeft natuurlijk de beste match met jouw bedrijfsnaam!
Nadelen van adverteren op je bedrijfsnaam
Naast de vele voordelen, zijn er ook nadelen van adverteren op je bedrijfsnaam. De meest gehoorde nadelen zijn als volgt:
Adverteren op je bedrijfsnaam kost geld
Net als alle andere advertenties, kost een branded-search advertentie geld. Vaak zijn de bedragen relatief laag, maar in sommige gevallen kan dit tegenvallen. Voor bedrijven met algemene zoekwoorden in de naam kan adverteren op de bedrijfsnaam duurder uitvallen. Denk hierbij aan websites als ‘goedkopevakantie.nl’ of ‘tweedehandscomputer.nl’. Veel internetgebruikers zoeken op deze termen zonder dat ze specifiek op zoek zijn naar bovenstaande websites. Daarnaast zullen veel andere bedrijven ook op deze termen adverteren.
Ik hoef niet te adverteren op mijn naam, want ik sta al bovenaan
Dit is niet echt een nadeel, maar wel een reden van bedrijven om niet op de bedrijfsnaam te willen adverteren: organisch staan we al bovenaan. En dat is natuurlijk al een goede prestatie. Echter houdt dat niet per definitie in dat je alles eruit haalt wat erin zit. Je bent wel vindbaar, maar misschien niet zo zichtbaar als je denkt. Want de eerste resultaten in Google zijn altijd de advertenties. Adverteert een concurrent op jouw naam en jij zelf niet? Dan staat dit bedrijf bovenaan. En dat wil je natuurlijk voorkomen!
Wil je ook adverteren op je bedrijfsnaam?
En heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op.