Iedere dag komen er nieuwe websites online en het wordt steeds lastiger om mensen naar jouw website te krijgen. Een mooi en onderscheidend webdesign helpt om je te onderscheiden van de rest. Welke trends kunnen we dit jaar verwachten? Deze webdesigntrends moet jij in de gaten houden!
Opvallend contrast en eenvoudige layout
Felle kleuren en opvallende kleurencombinaties gaan we veel zien dit jaar. Dat gecombineerd met een simpele layout, want de bezoeker moet de content nog wel goed kunnen vinden en lezen. De felle en bijzondere kleuren moeten ervoor zorgen dat jij je als bedrijf kunt onderscheiden van concurrenten.
Illustraties
Voor veel bedrijven is fotografie lastig. Medewerkers komen en gaan en de stijl van het bedrijf kan veranderen. Daarmee zijn foto’s niet echt tijdloos. Het gebruik van stockfoto’s is weer onpersoonlijk en daarom is er een oplossing in de vorm van illustraties. Een krachtige en herkenbare illustratie kan in diverse vormen van media worden gebruikt. Daarnaast kan het zorgen voor een stukje herkenbaarheid en daarmee een boost geven aan jouw branding.
Animaties en mouseovers
Opvallen bij de websitebezoeker doen we dit jaar met leuke animaties en mouseovers. We zien steeds meer micro-animaties op websites terugkomen. Een voorbeeld is het verwijderen van een item en vervolgens een animatie zien dat deze in een prullenbakje wordt gestopt. Dit soort animaties hebben als doel om:
- De gebruiker een status te laten zien of om feedback te leveren.
- De gebruiker doelgericht een richting op sturen of een actie te laten ondernemen.
- De gebruiker het resultaat van een actie laten zien.
Micro-animaties kunnen zelfs zorgen voor een verbetering van de gebruikerservaring.
Net als de micro-animaties is de mouseover een klein effect wat de ervaring van de bezoeker kan verbeteren. In 2020 zullen mouseover effecten steeds meer ingezet worden om gebruikers te triggeren een bepaalde actie te ondernemen.
Asymmetrisch
Deze trend stamt al uit 2017 maar groeit nog steeds: asymmetrische websites. Het afstappen van de standaard symmetrische website vergt wat lef, maar is zeker de moeite waard. Let daarbij wel altijd op het gebruikersgemak. Behoud de structuur en het overzicht.
Mobiel ontwerp
Voor een optimaal gebruik van de website op mobiel wordt er vaak een aangepast design gemaakt. De mobiele ervaring werkt en reageert toch vaak anders dan op desktop. Denk bijvoorbeeld aan het filteren op producten. Waar veel webshops op desktop een flinke lijst met opties aan de linkerkant tonen, zit de filter op mobiel vaak verstopt achter een button. De komende tijd ligt de focus meer op mobiel ontwerp en daarbij ook op het gebruikersgemak.
Is jouw website niet meer van deze tijd? Onze designers ontwerpen graag een nieuw design passend bij deze tijd en jouw bedrijf. Neem voor meer informatie contact met ons op.