Snippets zijn onderdeel van de Google Snippet Tool en bestaat uit rich snippets en featured snippets. Dit zijn twee mooie Engelse termen die jou hoogstwaarschijnlijk nog onbekend zijn. Misschien heb je ze onbewust al weleens gespot op het internet, maar na het lezen van dit artikel zullen deze zogenaamde snippets jou niet meer ontgaan!
Wat zijn rich snippets?
Rich snippets zijn zoekresultaten met een eigen design, opvallend met net dat beetje extra. Zo kan er een afbeelding verschijnen in een zoekresultaat of je ziet een waardering aan de hand van sterren. Je spreekt dus van een rich snippet wanneer een zoekmachine zoals Google, extra informatie weergeeft bij een zoekresultaat.
Een standaard zoekresultaat ziet er als volgt uit:
In het blauwe gedeelte zie je de titel van de pagina, in het groene gedeelte zie je de URL van de pagina en in het grijze gedeelte zie je een korte beschrijving van de pagina.
In het onderstaande voorbeeld zijn rich snippets verwerkt en dit ziet er als volgt uit:
Er verschijnt hierbij een afbeelding van Add Social in het zoekresultaat. Deze foto is onderdeel van een rich snippet. Daarnaast worden door middel van een Google AdWords campagne ook de diensten en Social mediapakketten getoond, dit kunt u zien aan de afkorting Adv. in het groene balkje.
Voordelen van rich snippets
Nu de verschillen duidelijk zijn tussen een standaard zoekresultaat en een rich snippet, wil jij als ondernemer/marketeer natuurlijk de voordelen hiervan weten. Of beter gezegd de voordelen die een rich snippet kan opleveren voor jouw website.
- Jouw zoekresultaat trekt meer de aandacht. De extra informatie die jouw zoekresultaat kan bevatten, zorgt dat jouw zoekresultaat opvalt ten opzichte van de andere zoekresultaten zonder rich snippets.
- Toegevoegde waarde aan uw zoekresultaat. Rich snippets zoals openingstijden, prijzen en recensies geven de gebruikers van de zoekmachine extra waardevolle informatie tijdens het zoeken.
- Voordeel ten opzichte van de concurrent. De rich snippets kunnen voor extra tekst zorgen in uw zoekresultaat. Niet alleen betekent dit extra ruimte in de zoekmachine, ook betekent dit dat de concurrentie onder uw zoekresultaat lager komt te staan.
Wat zijn featured snippets?
Featured snippets zijn onderdeel van de zoekmachine Google. Eigenlijk is het niks minder dan dat jij een vraag stelt en Google het antwoord direct in de zoekresultaten laat zien. Deze directe antwoorden op vragen noemen we ‘featured snippets’.
Het antwoord op jouw vraag wordt weergegeven in een speciaal blok bovenaan de pagina met zoekresultaten. Dit blok bevat een samenvatting van het antwoord op jouw vraag, een bijpassende afbeelding kan zichtbaar zijn en een link naar de originele bron.
In onderstaande afbeelding zie je een featured snippet van Etchform, één van onze klanten:
Nu hoor ik je als marketeer of ondernemer al denken, waar haalt Google deze zogenaamde ‘antwoorden’ dan vandaan? Google haalt deze antwoorden volledig geautomatiseerd uit websites die aangemeld zijn bij de zoekmachine. Deze originele bron waar Google gebruikt van maakt kun jij als ondernemer of marketeer dus ook zijn! Er zijn verschillende elementen die belangrijk zijn om een z’n zogenaamde ‘snippet’ te worden.
De vraag en het antwoord zijn natuurlijk de belangrijkste onderdelen. Zo kun je bij bestaande featured snippets zien dat de gelijkenis tussen de zoekopdracht en de snippet groot is. Daarnaast is het belangrijk dat de vraag letterlijk terugkomt op jouw pagina.
Rich snippets en featured snippets zorgen ervoor dat jij met je website meer opvalt tussen de zoekresultaten van Google. Dit vergroot je naamsbekendheid en zorgt voor meer bezoekers op jouw pagina.
Samen snippets creëren om jouw zoekresultaten te verbeteren?
Hulp nodig bij het creëren van rich snippets of featured snippets of heb je vragen over snippets? Neem dan contact op met één van onze marketeers.