Tja, wat kost een website? Zomaar een vraag die tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden als accountmanager vaak wordt gesteld. Ik kan verschillende antwoorden geven maar welke ik het meest gebruik is “wat kost een auto?”. Soms werkt het ook heel verhelderend om de klant te vragen wat zijn product kost. Door een dergelijk antwoord te geven, aangevuld met een beetje extra informatie, maak ik klanten duidelijk dat de prijs voor het ontwikkelen van een website afhankelijk is van verschillende factoren.
Bepaal eerst het doel van je website
Het is belangrijk om vooraf duidelijk te hebben wat het doel van de website is en waar je doelgroep behoefte aan heeft. Welke informatie moeten klanten en potentiële klanten kunnen vinden over jouw bedrijf, dienst of product? Waar ben je uniek in? Hoeveel bezoekers wil je gaan trekken? Met welk aantal conversies (ingevulde contactformulieren, telefoontjes, chatgesprekken, downloads) ben je tevreden?
Bepaal de verantwoordelijkheden
Na het bepalen van jouw doelen met de website, eventueel in samenspraak met een websitebouwer, is het belangrijk om gezamenlijk de verantwoordelijkheden te bepalen. Wie gaat de website ontwerpen en wie zorgt er voor de technische realisatie, is dit dezelfde partij? Welke techniek moet er gebruikt worden? Kan er gekoppeld worden met een backend systeem?
Vergelijk appels met appels
Bij het kiezen van een partij om de bouw van de website aan uit te besteden is het belangrijk dat je appels met appels vergelijkt. Er worden namelijk ongemerkt heel wat peren aangeboden.
Zit er bijvoorbeeld ondersteuning bij, wie zet de oude content over, hoe zit het met updates van uw CMS systeem?. Allemaal vragen die je jezelf moet stellen om verschillende offertes ook goed te kunnen vergelijken. Anders kan het zomaar zijn dat u een website inclusief volledige ondersteuning, gratis updates en het overnemen van de content vergelijkt met een website die ‘casco’ wordt opgeleverd zonder enige extra’s. En daar komt u vaak achter als het al te laat is, waardoor u genoodzaakt bent extra kosten te maken.
Zorg voor een goede meting
We zijn al een aantal stappen verder, de website is inmiddels gebouwd en volledig opgeleverd. Met deze nieuwe website heb je een perfect kanaal om met (potentiële) klanten in contact te komen. Het is nu belangrijk dat je gaat meten wat het resultaat is van de nieuwe website. Je kunt veel verschillende statistieken meten, er zijn dan ook diverse manieren om dit te doen. Maar wat is nu eigenlijk belangrijk?
Het aantal bezoekers is een belangrijk punt, maar ook de relevantie. Hoeveel pagina’s bekijken zij, hoe vaak wordt het contactformulier gebruikt en welke pagina’s vinden zij het meest interessant? Daarnaast wil je in sommige gevallen weten wie jouw nieuwe website bezoeken, hiervoor kun je bijvoorbeeld Snoobi gebruiken. Om de vindbaarheid te analyseren van jouw belangrijke zoekwoorden kun je gebruik van Cuutio. Je kunt hiermee ook analyseren hoe concurrenten scoren op bepaalde zoekwoorden en zodoende bepalen waar jij nog aan moet werken.
Maak de juiste keuze
ipsis ondersteunt u graag bij de keuzes die u moet maken bij het laten maken van een nieuwe website. Het ontwikkelen of het vervangen van een website kan een complex project zijn. Het is belangrijk dat er voldoende aandacht besteed wordt aan de verschillende fases. Wil je dat wij je daarbij helpen? Neem contact op met Klaas Beemster via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.