Winst en omzet zijn natuurlijk zaken die enorm belangrijk zijn voor u, als ondernemer. Maar om dit keer op keer overduidelijk te maken in uw communicatie en houding is dan weer niet zo slim. Mijn tip: creëer een merkverhaal! Communiceer niet alleen maar hoe geweldig u bent, maar creëer een beleving/verhaal waardoor uw doelgroep een gevoel krijgt bij uw product of merk.

Creëer een verhaal rondom uw merk of product

Het creëren van een verhaal rondom een merk of product is een manier om te zorgen dat de doelgroep zich ermee kan identificeren. Het is hierbij wel belangrijk de juiste weg in te slaan, want een verkeerde verhaallijn kan er voor zorgen dat u niet de juiste doelgroep aantrekt of, erger nog, dat u uw juiste doelgroep afstoot.

Een goede manier om een verhaal te vertellen is storytelling. Door een verhaal te creëren rondom uw product, bedrijf of evenement kunt u uw doelgroep een breder beeld bieden; bijvoorbeeld van het energiezuinige productieproces of hoe die bekende Nederlander de schoenen draagt die jij maakt. Daarnaast kunt u door middel van de juiste content ook een gevoel creëren waardoor de doelgroep zich met uw product kan identificeren.

Een mooi voorbeeld in Nederland is hoe Jupiler zijn bier promoot met de slogan ‘Mannen weten waarom’. Rondom deze slogan wordt veel reclame gemaakt op bijvoorbeeld TV en in relevante magazines. Bijpassend wordt veel videocontent gedeeld waarin het stoere karakter dat zij neer willen zetten nog meer naar voren komt via social media en ook in de TV-reclames.

Tijdens deze visuele manier van storytelling wordt Jupiler neergezet als een biermerk voor ‘echte’, stoere mannen. Hierbij worden alle aspecten gebruikt om de slogan ‘Mannen weten waarom’ en het stoere karakter te ondersteunen. Denk hierbij aan de muziek, het verhaal en de manier van filmen. Jupiler heeft gekozen voor een visuele manier van storytelling, maar storytelling kan ook plaatsvinden door middel van tekst. Meer informatie over storytelling vindt u in mijn blog Storytelling, ga je mee op reis?.

Hulp nodig?

Wij ondersteunen graag bij het creëren van een merkverhaal en een stukje storytelling. Dit kunnen wij eenmalig doen, op basis van een strippenkaart met uren, of met een abonnement waardoor u voor langere tijd verhalen en berichten kunt delen. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via de chat, ons contactformulier of bellen met 0229 27 27 00.

storytelling