Toen het internet begon te groeien, kwamen ook de intranetten op. Het is een platform dat voor iedereen binnen een bedrijf of organisatie toegankelijk is. Het is met name handig om interne informatie te delen, praktische zaken te regelen en medewerkers te informeren. Een traditioneel intranet bestaat uit statische content en er is geen interactie tussen gebruikers. Maar tegenwoordig zien we steeds vaker social intranet voorbij komen. Wat is het precies en wat is de meerwaarde?

Social intranet

Met behulp van een intranet kunnen gebruikers hun werk sneller en efficiënter inrichten. Een intranet bevat verschillende hulpmiddelen om dit voor elkaar te krijgen. Bij een traditioneel intranet is het vaak het management dat content plaatst en wat gelezen wordt door de medewerkers. Bij een social intranet gaat het om tweerichtingsverkeer. Iedere medewerker kan content plaatsen op het intranet en berichten delen.

Belangrijk bij een social intranet is:

  • Interactieve content
  • Delen en reageren
  • Samenwerken
  • Informeren en kennisdelen

Het ‘social’ stuk komt naar voren door de interactie tussen de medewerkers. Dat is het belangrijkste doel van social intranet: interactie.

Meerwaarde van social intranet

Een social intranet is een intern communicatiemiddel dat medewerkers zelf initiatief laat tonen. Bij social intranet draait het om het menselijke aspect en gemakkelijke communicatie. Er is geen hiërarchie meer, iedereen telt mee in een social intranet.

Tegenwoordig willen medewerkers steeds meer hun eigen mening geven en meepraten. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij een social intranet. Een social intranet kan zorgen voor:

  • Efficiënter werken
  • Productiviteit verhogen
  • Medewerkerstevredenheid verhogen
  • Medewerkers zijn meer betrokken
  • Innovatie wordt gestimuleerd
  • Besparing op communicatiekosten
  • Geen eilandjescultuur meer
  • Verborgen kennis wordt zichtbaar
  • Sneller, makkelijker en beter regelen
  • Alle kennis en informatie op een plek

Functionaliteiten social intranet

Belangrijke functionaliteiten die een intranet social maken zijn bijvoorbeeld: het reageren en delen op berichten. Berichten leuk kunnen vinden. Samen kunnen werken in documenten. Een chatfunctie. Een smoelenboek om collega’s te leren kennen.

Allemaal onderdelen die ervoor zorgen dat een intranet niet statisch is, maar juist sociaal wordt. Zo wordt het voor medewerkers leuker om dingen te delen en gebruik te maken van het intranet.

Durft jouw organisatie het aan om het huidige intranet om te zetten naar een social intranet? Of is het tijd om te gaan starten met social intranet? Wij denken graag met jou mee. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 – 27 27 00 voor meer informatie.

intranet.png