Dankzij social listening kun je in contact komen met (potentiële) klanten. Je kunt het gesprek met ze aangaan en ze zo overhalen om verder de funnel in te gaan. Want na goed contact volgt vaak een bezoek aan de website en conversie.

Door het gesprek aan te gaan met de klanten kun je laten zien dat jij de expert bent, kennis delen en luisteren naar wat de klant nou eigenlijk écht wil. Dankzij social listening vind je klanten op plaatsen waar je nooit zelf aan had gedacht en leidt het tot nieuwe interessante inzichten.

smartmockups_krkebzfp.jpg

Wat is social listening?

Met social listening volg en monitor je alle berichtgeving rondom jouw bedrijf, merk, product, doelgroep en branche. Op basis van deze data kun je conclusies trekken en daar jouw strategie en communicatie op aanpassen.

Wat kan ik met social listening?

Als toevoeging daarop zijn er een aantal belangrijke punten die je uit social listening kunt halen. Denk hierbij aan:

  • Nieuwe doelgroepen ontdekken
  • Trends en ontwikkelingen vinden en hierop inspelen
  • Toonaangevende organisaties of personen vinden waarmee je samenwerkingen kunt starten
  • Inzichten in nieuwe mogelijkheden qua producten en diensten

Creëer een buzz

De informatie die uit de trendwolk volgt dient ter inspiratie voor nieuwe posts en/of onderwerpen voor blogs, vlogs, video’s en conversaties op social media. Zo word je gevonden op belangrijke onderwerpen en laat je zien dat je hier kennis van hebt en de expert bent. Door relevant aanwezig te zijn en goede informatie te delen, word je relevanter en hoger beoordeeld. Meer mensen komen met jou in aanraking en zullen naar je verwijzen. Dit wordt vervolgens weer verder opgepakt. Hiermee creëer je een buzz en wordt jouw zichtbaarheid groter.

Wie zijn er bezig met het onderwerp?

Nu je weet welke onderwerpen er belangrijk zijn, kun je met de tool inzicht krijgen in wie het over het onderwerp hebben. Deze personen, zoals influencers, kunnen namelijk een rol spelen in het verspreiden van jouw boodschap. Bepaal of de personen relevant zijn voor jouw organisatie en datgeen wat jij wil uitdragen. Vervolgens kun je in contact komen met de personen en een samenwerking aangaan.

Is er wederzijde interesse? Dan kun je elkaars content delen, waardoor het bereik en de engagement groter worden. Vaak zijn er binnen netwerken dezelfde interesses en is de kans dat de vrienden van de persoon die jouw content deelt, ook interesse hebben in dezelfde onderwerpen. Hierdoor wordt de content eerder opgepakt en wordt het als geloofwaardiger gezien.

Hoe zet ik social listening in?

Er zijn diverse tools waarmee je social listening kunt inzetten. Bij ipsis maken we gebruik van Coosto. Deze tool is als het ware een soort zoekmachine van social media. In trendwolken zie je welke onderwerpen er veel spelen en wat trending is. Je kunt zoeken op verschillende onderwerpen die van toepassing zijn op jouw bedrijf, branche of product. Vervolgens zie je wat er op dat moment speelt op social media. Het leert je om nieuwe trends tijdig te ontdekken en om in te spelen met jouw content.

Creëer een buzz

De informatie die uit de trendwolk volgt dient ter inspiratie voor nieuwe posts en/of onderwerpen voor blogs, vlogs, video’s en conversaties op social media. Zo word je gevonden op belangrijke onderwerpen en laat je zien dat je hier kennis van hebt en de expert bent. Door relevant aanwezig te zijn en goede informatie te delen, word je relevanter en hoger beoordeeld. Meer mensen komen met jou in aanraking en zullen naar je verwijzen. Dit wordt vervolgens weer verder opgepakt. Hiermee creëer je een buzz en wordt jouw zichtbaarheid groter.

Wie zijn er bezig met het onderwerp?

Nu je weet welke onderwerpen er belangrijk zijn, kun je met de tool inzicht krijgen in wie het over het onderwerp hebben. Deze personen, zoals influencers, kunnen namelijk een rol spelen in het verspreiden van jouw boodschap. Bepaal of de personen relevant zijn voor jouw organisatie en datgeen wat jij wil uitdragen. Vervolgens kun je in contact komen met de personen en een samenwerking aangaan.

Is er wederzijde interesse? Dan kun je elkaars content delen, waardoor het bereik en de engagement groter worden. Vaak zijn er binnen netwerken dezelfde interesses en is de kans dat de vrienden van de persoon die jouw content deelt, ook interesse hebben in dezelfde onderwerpen. Hierdoor wordt de content eerder opgepakt en wordt het als geloofwaardiger gezien.

Jouw online reputatie

Middels social listening kun je niet alleen zien welke onderwerpen en personen interessant zijn, maar ook wat er over jouw bedrijf wordt gezegd. Hierdoor kun je jouw online reputatie goed meten. Is er feedback? Dan biedt dat mogelijkheden om jouw bedrijf, producten en dienstverlening nog beter te maken. Probeer ook het gesprek aan te gaan met de mensen die dingen over jouw bedrijf schrijven. Bedank ze voor het compliment, feedback of idee en vraag waar ze behoefte aan hebben. Zo laat je zien dat je bereid bent om het gesprek aan te gaan en luistert naar de wensen van jouw doelgroep.

Social listening kan meer klanten opleveren

Pak je social listening goed op, speel je in op trends en belangrijke onderwerpen en ben je zichtbaar op de juiste plekken? Dan kan dit meer klanten opleveren. Interactie, engagement en conversatie zijn belangrijk hierbij. Social listening is een andere benadering dan betaald adverteren. Je speelt in op de interesses van de doelgroep en bekijkt het wie, wat en waar. Het is dé manier om met (nieuwe) klanten in contact te komen en het gesprek aan te gaan.

Ben jij benieuwd naar social listening en kun je wel wat hulp gebruiken bij het inzetten ervan? Onze marketeers staan voor je klaar! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Neem contact op

Aida 1 Breed
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?