Je hebt er vast weleens van gehoord of het voorbij zien komen in Google Analytics: bouncepercentage. De bounce staat voor de bezoeker op jouw website die geen andere (meetbare) actie uitvoert. De bezoeker bekijkt dus slechts 1 pagina op jouw website en verlaat deze vervolgens. Heb jij een bouncepercentage van 53%, dan hebben 53% van jouw bezoekers maar 1 pagina bezocht en zijn vervolgens weggegaan.

Inzichten dankzij het bouncepercentage

Wat een goed bouncepercentage is voor de ene website, is voor de ander een slecht percentage. Dit is afhankelijk van het type website en de pagina waarop de bezoeker binnenkomt. Een bouncepercentage tussen de 35 en 55 procent is over het algemeen normaal.

Een bounce is niet altijd negatief. Het kan ook zijn dat de bezoeker binnenkomt bij een interessant artikel, dit een kwartier leest en vervolgens weggaat. Dit is een bounce. Maar iemand die snel doorklikt naar de homepage en vervolgens binnen 10 seconden de website verlaat, is geen bounce.
Houd je dus niet al te vast aan het bouncepercentage.

Hoe verlaag je het bouncepercentage?

Vind jij het bouncepercentage van jouw website aan de hoge kant? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet hoe jij jouw bouncepercentage kunt verlagen.

  • Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke website. Als bezoekers direct zien waar ze heen moeten en wat ze kunnen doen, zullen zij niet snel wegklikken. De bezoeker wil aan de hand genomen worden en weten welke vervolgstappen hij moet nemen om zijn doel te bereiken. Zorg ervoor dat het per pagina duidelijk is wat het doel is en laat de bezoeker weten waar hij aan toe is.
  • Verlaag de laadtijd van de website. Een trage laadtijd van jouw website zorgt ervoor dat bezoekers snel weg zijn. Duurt het te lang voordat de website goed zichtbaar is? Dan wordt deze snel weggeklikt.
  • Denk ook om mobiel. Steeds meer mensen bezoeken websites via hun mobiel. Zorg er daarom voor dat de website optimaal toegankelijk en navigeerbaar is op mobiele apparaten. Gebruikersgemak staat hierbij voorop.
  • Vergeet de 404-pagina niet. Zoekt de bezoeker naar een niet bestaande webpagina, dan komt hij terecht op de 404-pagina. Veel bezoekers vinden het irritant om op deze pagina terecht te komen en klikken de website weg. Maar dat hoeft niet! Maak van de 404-pagina een mooie en leuke pagina waar je de bezoeker een stukje service verleent. Geef suggesties en probeer de bezoeker verder de website in te leiden. Neem een voorbeeld aan Lindanieuws, zij doen dit op een leuke manier: https://www.linda.nl/404/.
  • Besteed aandacht aan goede content. Neemt de bezoeker de moeite om de tekst te lezen? Jaag ze dan niet weg met lange en saaie teksten. Overtuig de bezoeker direct met leuke en actieve informatie waar hij wat aan heeft. Trek de aandacht met een leuke titel en laat de voordelen van jouw bedrijf zien. Geef vervolgens een makkelijke manier om contact op te nemen of om een bestelling te doen.
  • Maak de website geschikt voor iedere browser. De ene zoekt op Internet Explorer, terwijl de ander Chrome of Safari gebruikt. Jouw website kan zich op iedere browser anders tonen en gedragen. Zorg er daarom voor dat de website is afgestemd op alle soorten browsers. Hierdoor wordt de website altijd optimaal getoond en ontstaan er geen irritaties bij de websitebezoeker. Daarmee verklein je weer het aantal afhakers!

Blijven analyseren en bijsturen

Heb je bovenstaande punten goed aangepakt? Dan is het zaak om het te blijven analyseren. Als het goed is kun je op termijn zien dat het bouncepercentage daalt. Blijf het bouncepercentage analyseren in Google Analytics en houd goed in de gaten waar een eventuele stijging aan kan liggen.

Klinken het bouncepercentage en Google Analytics nog steeds als hogere wiskunde in jouw oren? Onze marketeers ondersteunen jou hier graag bij. Neem voor meer informatie of ondersteuning contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 – 27 27 00.

bounce.png