Hoe verslaafd zijn studenten en jonge professionals aan hun smartphone? En wat betekent dit voor bedrijven? In het onlangs uitgekomen Cisco Connected World Technology Report is er gekeken naar het gebruik van internet en mobiele apparaten door 'Gen Y'. Aan dit onderzoek namen 1.800 studenten en jonge professionals tussen 18 en 30 jaar uit 18 landen (waaronder Nederland) deel. Ik bevind me als 22-jarige student precies binnen de doelgroep van het onderzoek. Het onderzoek toonde enkele interessante uitkomsten waar ik mezelf compleet in terug kon vinden, want ook ik check eerst mijn smartphone nadat ik wakker ben geworden.

Wakker worden, smartphone checken, tandenpoetsen

Uit het onderzoek van Cisco bleek dat 82% van de Nederlandse respondenten 's ochtends zijn of haar smartphone checkt, vaak nog voordat zij uit bed komen. Zelf doe ik dat ook. Nadat ik mijn ogen ook maar enigszins heb kunnen openen, pak ik mijn iPhone van de oplader. Na één dag is de batterij immers weer leeg. Ik kijk eerst naar WhatsApp, dan naar Facebook en omdat ik altijd op de hoogte wil zijn van het laatste voetbalnieuws, kijk ik ook nog naar Voetbalzone. Vaak ben ik dan al een kwartier verder. Dan is het tijd om te douchen, te ontbijten en me te haasten naar de trein.

Zijn we verslaafd aan de smartphone?

  • 66% van de Nederlandse jong volwassenen kan de smartphone zelfs in bed niet laten liggen. Ook bij het eten met vrienden of familie (30%) en zelfs op het toilet (33%) is de smartphone erbij. Ronduit zorgwekkend is het feit dat maar liefst 19% toegeeft de smartphone ook onder het autorijden te gebruiken.
  • Wereldwijd geeft 20% aan dat ze minstens iedere 10 minuten checken of ze nieuwe berichten op hun smartphone hebben. In Nederland zegt 12% dit te doen, terwijl 42% laat weten weliswaar niet voortdurend op z'n smartphone te kijken, maar dit tegenwoordig toch veel vaker te doen dan voorheen.

Ook deze cijfers zijn voor mij erg herkenbaar. Voor ik ga slapen werp ik nog een laatste blik op mijn iPhone en 's morgens word ik ermee wakker. Ben ik dan verslaafd? Ik vind zelf van niet. Gelukkig ben ik wel zo opgevoed dat mijn telefoon bij het eten niet op tafel verschijnt. Toen mijn telefoon afgelopen zomer in Barcelona werd gestolen was ik echter wel compleet van slag. Ik merkte hoe vaak ik even wilde kijken op mijn telefoon, maar die was er niet meer. Ik was vooral boos, maar ook bang dat er gegevens in verkeerde handen zouden vallen. Had ik onlangs belangrijke e-mails gehad? De dief zou alles in kunnen zien. Creditcardnummer, wachtwoorden, bankgegevens... Ik doe enorm veel met mijn smartphone. Ik neem ook geen camera mee, want mijn iPhone maakt prima foto's. Ik miste echt iets, maar ik vind dat ik niet verslaafd ben. Ik bestelde een nieuwe iPhone via internet en daardoor was ik een paar weken telefoonloos. Als iemand me nodig had kon dat ook wel via Facebook. Sinds die diefstal besefte ik me echter pas hoe veel ik eigenlijk met mijn smartphone deed, die ik pas een half jaar had.

Mobiele apps zijn belangrijk

  • De hele wereld is dol op apps. Op de vraag 'Hoe belangrijk zijn mobiele apps voor je dagelijkse leven?', zitten de Nederlandse jong volwassenen, met 44% dat kiest voor 'zeer of redelijk belangrijk', aan de onderkant. In Duitsland beschouwt 70% mobiele apps als belangrijk. In China zijn ze helemaal dol op hun apps: maar liefst 92% noemt zijn mobiele apps als 'zeer of redelijk belangrijk'.
  • De meeste respondenten gebruiken tussen de 2 en 9 apps regelmatig op hun smartphone. Waarbij meteen moet worden opgemerkt dat dit dan vooral gaat om games en entertainment (57%). 15% zegt mobiele apps vooral voor werk te gebruiken.

Ik vind mobiele apps niet belangrijk. Althans, dat dacht ik. Ik gebruik er toch best veel. Na een kijkje op mijn telefoon ben ik direct van mening veranderd. Ik gebruik flink wat apps regelmatig: WhatsApp, Facebook, Voetbalzone, LiveScore, Nu.nl, Buienradar en GVB Examen. Ik heb onlangs mijn golftheorie gehaald door te leren via een mobiele app. 18 goed van de 20. Ik zie het niet echt zitten om theorie nog uit een boekje te leren. Laat mij het maar via mijn telefoon doen. Bij nader inzien zijn apps voor mij dus wel belangrijk.

Online versus het 'echte' leven

  • Jong volwassenen in Nederland zijn weliswaar erg bezig met hun online vrienden, maar toch is 'echt' persoonlijk contact nog steeds heel belangrijk. Slechts 20% zegt vooral online met vrienden en familie te communiceren, terwijl 41% dit vooral offline doet. Een vergelijkbaar percentage (38%) zegt ongeveer evenveel tijd online te communiceren als 'in het echt'.
  • Gevraagd of men denkt dat anderen zich online anders voordoen dan in het echte leven, meent 20% dat veel mensen online een totaal andere identiteit hebben dan in 'real life'. 53% van de jong volwassenen zegt zichzelf online precies hetzelfde voor te doen als in het echte leven. 32% doet zich online soms anders voor, terwijl slechts 3% toegeeft zich online totaal anders te presenteren dan 'offline'.

Hier ben ik gelukkig nog 'ouderwets'. Persoonlijk contact vind ik erg belangrijk. Daarmee val ik onder de 41% die vooral offline met vrienden en familie communiceert.

Facebook wint het van Twitter

  • Ruim de helft (53%) van de Nederlandse respondenten heeft een Twitter-account, maar slechts 8% daarvan plaatst iedere dag minstens een tweet. Wat dat betreft liggen Nederlanders flink achter op het wereldwijde gemiddelde van 21%, waarbij hun leeftijdgenoten uit China (58%), Korea (39%) of Indonesië (38%) er ruim bovenuit steken als het gaat om dagelijks tenminste eenmaal te tweeten.
  • Facebook is in Nederland duidelijk populairder onder de studenten en jonge professionals: 87% heeft een Facebook-account en 37% plaatst daar minimaal een keer per dag een update op. 26% geeft zelfs aan minimaal 1x per uur een update te plaatsen.

Deze cijfers tonen weer eens dat jongeren zeer actief zijn op social media. Ik ben meer een volger, ik vind het belangrijk om te zien wat andere mensen posten. Zelf twitter ik niet en plaats ik slechts sporadisch een update op Facebook. Hier blijkt voor mij ook uit dat ik nog niet zo verslaafd ben aan social media, terwijl sommige mede-studenten dit zeker wel zijn. Ik moet er toch niet aan denken dat ik ieder uur een update plaats.

Conclusie

Dit onderzoek laat zien dat 'Generatie Y' leeft om verbonden te zijn en met anderen te communiceren", zegt Michel Schaalje, Technisch Directeur Cisco Nederland. "Of het nu via een smartphone, een tablet, een laptop of een ander apparaat gaat, connectiviteit is een essentieel onderdeel van het leven van studenten en jonge professionals geworden. Organisaties moeten zich daarvan bewust zijn, want dit zijn de werknemers van morgen en je moet als werkgever goed weten aan te sluiten op de belevingswereld en de communicatiebehoeften van nieuw talent.
Meer informatie? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

Bron: DutchCowboys

facebookbed (1)