Veel mensen vergeten bij het inzetten van digitale marketing om aan personalisatie te denken. Dat is zonde, want het is een mooie manier om in te spelen op de verwachtingen van jouw doelgroep. Waarom is personalisatie zo belangrijk en hoe zet je het in? Wij leggen het je graag uit.

personalisatie.jpg

Waarom je digitale marketing personaliseren?

Uit onderzoek blijkt dat bij 86% van de ondervraagde consumenten personalisatie impact heeft op hun aankoop. Consumenten willen een persoonlijke benadering en ervaring. De meerderheid van de consumenten is bereid om persoonlijke informatie te delen voor marketingdoeleinden, om zo gepersonaliseerde en dynamische aanbiedingen te ontvangen.

Voordelen van personalisatie zijn:

  • Persoonlijke communicatie draagt bij aan een betere relatie met een (mogelijke) klant. Wat er weer voor zorgt dat diegene overgaat tot aankoop of een herhaalaankoop. Zo creëer je als het ware een fan van jouw bedrijf.
  • Door dieper op de personalisatie in te gaan, leer je meer over jouw doelgroep. Daarmee heb je inzicht in hoe je ze kunt benaderen, bereiken en overtuigen.
  • Doordat je weet wat jouw doelgroep op welk moment doet en wil zien, krijg je de mogelijkheid om de customer journey en ervaring te verbeteren.

Het inzetten van personalisatie

Bij het inzetten van personalisatie is het belangrijk om te bepalen wat voor soort personalisatie het best past bij jouw bedrijf, de boodschap en de doelgroep. Er zijn verschillende bronnen die je kunt gebruiken om een basis voor de personalisatie te vormen. Zo krijg je inzicht in jouw doelgroep met de volgende informatie:

Profiel: wanneer de websitebezoeker een profiel in moet vullen, verstrekt hij direct gegevens aan je die inzicht in diegene bieden. Zo weet je bijvoorbeeld de naam en geboortedatum van de persoon en kun je op zijn verjaardag een persoonlijke mail met kortingscode sturen.

Gedrag: er bestaan diverse programma’s waarmee je het klikgedrag op jouw website kunt meten. Dit geeft inzicht in waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is en meer over wil weten. Op basis daarvan kun je ze er meer informatie over aanbieden.

Customer journey: welke weg legt jouw doelgroep af totdat ze overgaan op aankoop. Plaatsen ze bijvoorbeeld items in het winkelwagentje, maar wachten ze vervolgens dagen om af te rekenen. Dan kun je ze na een aantal dagen een reminder sturen dat er nog wat in de winkelwagen staat. Bol.com doet dit bijvoorbeeld heel goed. Daarnaast kun je diegene een kortingscode aan te bieden. Daarmee kun je hem net over de streep trekken om over te gaan tot aankoop.

Device: het apparaat waarop content wordt bekeken, kun je onder andere terugvinden in Google Analytics. Hier kun je zien welk merk en besturingssysteem er worden gebruikt. Hier kun je jouw advertenties op aanpassen.

Situatie: wat is het weer, waar bevindt diegene zich en wat is de tijd van de dag? Al deze factoren beïnvloeden het gedrag van jouw doelgroep. Neem dit ook zeker mee in de boodschap die jij communiceert.

Welke vorm van personalisatie je in zet is afhankelijk van de data die je verzamelt en de mogelijkheden van jouw CMS of marketing automationsoftware. Op basis daarvan kun je aan de slag gaan om allerlei soorten content te personaliseren en te versturen.

Hulp bij het personaliseren van jouw digitale marketing

Wil jij graag jouw digitale marketing personaliseren maar weet jij nou niet precies hoe je dit kunt doen of moet inzetten? Geen probleem wij helpen jou graag! Neem voor meer informatie contact met ons op. 

Neem contact op

Damar 1 Breed
Geschreven door:

Damar Bakker

Senior marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Untitled 65

8 vragen om je doelgroep beter te bepalen

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing

Untitled 65

8 vragen om je doelgroep beter te bepalen

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing