Social media is razend populair. Niet alleen bij particulieren, maar ook bij bedrijven. Zo gebruiken heel veel bedrijven Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Maar waarom zou jij als bedrijf nou moeten kiezen voor social media? Wij leggen je het in dit artikel uit.

Social media is razend populair. Niet alleen bij particulieren, maar ook bij bedrijven. Zo gebruiken heel veel bedrijven Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Maar waarom zou jij als bedrijf nou moeten kiezen voor social media? Wij leggen je het in dit artikel uit.

Gistermiddag had ik een afspraak bij mijn pedicure. Zij is een eigen salon gestart en heeft al heel wat aanloop. Dit gaat vooral via mond-op-mondreclame en via een online actie die ze heeft gehouden. Maar ze gebruikt Facebook niet actief en twijfelde of ze Facebook adverteren moest gaan inzetten of toch gaan flyeren. Ik was heel resoluut in mijn antwoord. Je kunt er voor kiezen om te gaan flyeren en een paar honderd euro uit te geven om bij mensen op de deurmat te vallen, maar wie zegt dat diegene die jouw flyer ontvangt ook daadwerkelijk op zoek is naar een pedicure? Wanneer je kiest voor social media en daar adverteert, bereik je mensen die al interesse hebben in je product. Je geeft de mensen waar ze om vragen en pusht je product niet bij iemand. Doordat je op een tijdlijn verschijnt van iemand die daar interesse in heeft, heb je meer kans op resultaat.

 

Hoe kan het dan dat Facebook al weet dat iemand interesse heeft in jouw product?

Nou dat is redelijk simpel. De zogenoemde cookies. Facebook maakt gebruik van pixels die iedereen op zijn website kan installeren. Zo kan Facebook zien wie er op de website is geweest en waar diegene naar op zoek was. Naast het gebruik van de pixel, kan Facebook ook monitoren welke Facebookpagina iemand leuk vind en welke berichten hij/zij liked. Doordat je dagelijks op Facebook bent en diverse berichten liked, klikt op diverse links en een nieuwe pagina leuk vindt, bouw je je eigen interessegroep op. Facebook plaatst je dan in een “hokje” zodat een bedrijf gericht kan adverteren.

 

Moet je er dan voor kiezen om op alle social mediakanalen aanwezig te zijn?

Nee, dat moet je zeker niet. Je moet kiezen voor het kanaal dat bij jouw bedrijf past. Als jij als pedicure op LinkedIn gaat adverteren, zal je weinig klanten trekken. Want LinkedIn wordt gezien als een zakelijk netwerk. Facebook en Instagram zijn wel juiste kanalen om je op te richten. Facebook vooral omdat de doelgroep zich daar bevindt (een meisje van 16 jaar gaat vaak niet naar de pedicure). En Instagram om een fanbase op te bouwen voor later. Wanneer je op tijd begint met Instagram heb je in de toekomst al een goede basis voor wanneer Instagram Facebook voorbij stijgt.

 

Moet je dan als bedrijf iemand in dienst nemen voor de social media? Of kies je toch voor een bureau?

Er zitten voordelen aan wanneer je iemand aanneemt, maar ook veel nadelen. En kun je wel iemand aannemen? Want wat als je zzp’er bent. Dan moet je het toch echt allemaal zelf doen. Wanneer je iemand aanneemt, moet diegene volledig jouw marketingstrategie uitwerken op social media. Diegene is wel 40 uur per week voor jou beschikbaar, maar heeft niemand om mee te sparren of om wat werk uit handen te geven. Wanneer je voor een social mediabureau kiest die alles voor jou oppakt, heb je te maken met een “parttime” marketingmedewerker, met een heel team erachter. Wat er ook gebeurt, de campagnes lopen altijd door. Creatieve ideeën komen voort uit brainstormsessies en als iemand er niet uit komt, kan een collega altijd helpen. Nu ben ik misschien een beetje partijdig omdat ik zelf bij ipsis werk, maar geloof mij: Een social mediabureau kan altijd meer dan 1 persoon.

recruiting-professionals-studying-candidate-profiles_1262-21404.jpg