SEO en SEA hebben één gemeenschappelijk doel: jouw website vindbaar maken. Ondanks dat het twee verschillende begrippen zijn, versterken ze elkaar wel. Wil jij weten hoe? Lees dan verder!
Het verschil
Er zit wel degelijk verschil tussen SEO en SEA. Bij SEO (Search Engine Optimization) optimaliseer je je website zo, dat Google jouw website kosteloos vertoont bij een zoekopdracht die matcht met de teksten op jouw website. Bij SEA (Search Engine Advertising) betaal je Google om je advertentie te tonen bij een specifieke zoekopdracht. Deze advertentie leidt uiteindelijk naar jouw website. Voor optimale vindbaarheid is het dan ook aan te raden om SEO in combinatie met SEA toe te passen.
Hoe versterken SEO en SEA elkaar?
Met SEA genereer je snel veel verkeer en naamsbekendheid. Hier hangt dan ook een prijskaartje aan. De kans is aanwezig dat er mensen op jouw advertentie klikken die vervolgens niet overgaan op de door jou gewenste conversie. Daarom is het slim om SEA te combineren met SEO. Na een snelle start wil je je uiteindelijk echt op de doelgroep gaan richten. Hiervoor is SEO goed geschikt. Door SEO te gebruiken genereer je veel verkeer naar jouw website. Hierna kan je weer met SEA aan de gang om de bezoekers te filteren en te retargeten.
Zoekwoordenonderzoek
Een groot raakvlak tussen beide begrippen is het zoekwoordenonderzoek. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is een belangrijke stap bij zowel SEO als bij SEA. Als je na jouw zoekwoordenonderzoek weet met welke zoekwoorden de doelgroep naar jouw producten of diensten zoekt, hier kun jij op inspelen. Kijk bijvoorbeeld naar je concurrenten, de doelgroep, producten en diensten. Hierna kan je strategisch kiezen welke woorden je voor SEO en SEA gebruikt.
Hogere kwaliteitsscore zorgt voor een hogere positie
Wanneer SEO en SEA goed op elkaar zijn afgestemd, dan kan dat leiden tot betere resultaten in Google Ads. Hoe dit komt? Google Ads hangt een kwaliteitsscore aan jouw advertentie: hoe beter jouw advertentie overeenkomt met de websitepagina waarop de bezoeker landt, hoe hoger jouw kwaliteitsscore is. Dit heeft te maken met relevantie: de zoekopdracht moet namelijk matchen met de getoonde advertentie en de landingspagina. Ben je goed aan de slag gegaan met SEO, dan is de kans groot dan Google de landingspagina van de advertentie een hoge score geeft en jouw advertentie bovenaan komt te staan.
Waarom zowel een SEO als een SEA-campagne starten?
We kunnen de conclusie trekken dat SEA en SEO elkaar versterken. Om jou toch nog een extra beetje te overtuigen hebben wij een paar extra redenen om zowel optimalisatie- als een advertentiecampagne voor de Google zoekmachine te starten:
- Jouw website is direct vindbaar
Met een betaalde Google-advertentie is jouw website direct vindbaar
- Je trekt maximaal bezoekersverkeer naar je website
Heel veel mensen klikken op Google-advertenties
- Je haalt meer rendement uit je marketingbudget
SEA vult SEO aan en SEO zorgt weer voor lagere kosten bij de SEA-campagne
Hulp nodig bij SEO en SEA
Wil jij jouw SEO en SEA ook optimaliseren maar weet je niet goed hoe? Wij kunnen jou helpen! Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00 .