Je wilt een zo hoog mogelijk rendement halen uit jouw e-mailmarketing inspanningen. De doorklikratio (het percentage mensen dat doorklikt in de mailing) is hiervoor een belangrijke graadmeter. Maar hoe kun je de doorklikratio van jouw e-mailmarketing verhogen? Je leest het in onderstaand artikel waarin wij 5 handige tips delen.

E-mailmarketing tip 1: Gebruik niet enkel plaatjes voor uw call to action

Binnen veel e-mailclients is het standaard ingesteld dat de gebruiker afbeeldingen in e-mails handmatig moet activeren. Het is daarom van groot belang dat jouw call to action’s niet allemaal plaatjes zijn. Indien dit wel zo is – en de ontvanger heeft het automatisch laden van afbeeldingen uitstaan – worden de belangrijkste items van jouw e-mailing niet getoond.

E-mailmarketing tip 2: Maak de e-mailing responsive

Voor websites is het inmiddels bijna standaard geworden dat deze responsive zijn. Maar hou jij rekening met responsive design in jouw e-mailmarketingcampagne? E-mails worden namelijk steeds vaker op mobiele telefoons geopend. Als jouw e-mailing responsive is, is het voor de ontvanger direct duidelijk waar het bericht over gaat. De tekst blijft juist leesbaar en de mailing wordt ook in de juiste proporties vervormd. Hieronder een voorbeeld van een responsive e-mailing van British Airlines.

british airlines.png

De e-mailing van British Airlines in Outlook(l) en de responsive e-mail op een iPhone(r).

Een andere reden om voor responsive te gaan in e-mailings, is omdat het anders lastig wordt om tekstlinks aan te klikken. Het heeft soms de voorkeur om links in de tekst te plaatsen, in plaats van achter een plaatje. Als de e-mailing niet responsive is dan kan de tekst heel klein worden, waardoor het lastig wordt om de tekstlink aan te kunnen klikken.

E-mailmarketing tip 3: Communiceer kort en bondig

Communicatie in e-mailmarketing dient kort en bondig te zijn, zodat de ontvanger geen lappen tekst hoeft te lezen om de context te begrijpen. Zorg dat je binnen een aantal zinnen je boodschap overbrengt.

Belangrijk hierbij is dat je zelf precies duidelijk hebt wat je wilt vertellen. Hoe duidelijker je dit op je netvlies hebt, hoe minder woorden je nodig hebt.

E-mailmarketing tip 4: Verkoop de voordelen, vertel de eigenschappen

Om een boodschap zo relevant mogelijk te maken voor de ontvanger, is het belangrijk om de voordelen voor hem/haar te benoemen. Een klant wil graag weten waarom het voor hem/haar goed zou zijn om jouw product of dienst af te nemen. Oftewel, verkoop de voordelen in je verhaal en vertel de eigenschappen. Meer hierover kun je lezen in mijn artikel ‘De graafmachine of het gat in de grond?’.

E-mailmarketing tip 5: Stimuleer nieuwsgierigheid

Om een zo hoog mogelijke doorklikratio te krijgen, is het belangrijk om de nieuwsgierigheid van de lezer te stimuleren. Doe dit door de Lees meer op de juiste manier te gebruiken. Zet de Lees meer altijd op een duidelijke plek achteraan de alinea, liefst in een contrasterende kleur. De nieuwsgierigheid wordt vergroot wanneer deze Lees meer bijvoorbeeld midden in de zin staat. Schrijf een belangrijke (en laatste) zin niet helemaal uit, maar eindig deze op het moment suprême en … lees meer.

Snap je..?

E-mailmarketing in de inboundmarketingstrategie! Wij gebruiken e-mailmarketing veel binnen een inboundmarketingstrategie om gecreëerde content bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Wil je weten hoe wij dit precies doen? Vraag het ons via Twitter of maak gebruik van ons contactformulier.

@