Wat hebben infographics, video’s, animaties en foto’s gemeen? Het zijn allemaal beeldende manieren om een boodschap over te brengen. Voorheen werd veel met tekst gewerkt. Verschillende onderzoeken hebben afgelopen jaar echter aangetoond dat beeld bezig is met een explosieve opmars ten opzichte van tekst.
Beeld is een uitstekende manier om te leren, te amuseren en te inspireren.
Leren via beeld
Beeld is een uitstekend middel om iets te leren. Vandaag de dag worden hiervoor vaak infographics gebruikt (bijv. over inboundmarketing) of YouTube video’s.
Zo kun je via YouTube leren hoe Adobe Photoshop werkt, hoe je LOOM-bandjes maakt en zelfs hoe je op verschillende manieren ‘hello’ of ‘goodbye’ kunt zeggen in de Engelse taal.
Amuseren via beeld
Amuseren via beeld kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan de vele plaatjes die via social media worden verspreid. Is een plaatje pakkend, leuk of past het bij de hedendaagse problematiek? Dan zit de kans er in dat het plaatje snel viral gaat. Denk hierbij aan de cartoons over de recente aanslag in Parijs. Het is dan niet helemaal amuseren, maar wel een relevante boodschap passend bij de gebeurtenissen.
Amuseren via beeld kan ook via YouTube. De videoclip bij het liedje Gangnam Style van de Koreaan PSY is bijvoorbeeld al meer dan 2,2 miljard keer bekeken! Maar ook fail compilations zijn graag geziene video’s.
Inspireren via beeld
Beeld is ook een uitstekende manier om mensen te inspireren. Denk hierbij aan foto’s of video’s met een verhaal. Bijvoorbeeld dat opgeven geen optie is
Via Linkedin worden geregeld plaatjes verspreid met inspirerende, veelal zakelijke, quotes. Ook op Facebook worden plaatjes met quotes veel gedeeld.
Ook via video kun je op een effectieve manier mensen inspireren. Bijvoorbeeld onderstaand filmpje waarbij de boodschap is dat 'geven' de beste communicatie is die er bestaat.
Onderzoeken naar tekst vs. beeld
65% van de zakelijke beslissers bekijken een website na het zien van een video. 59% geeft aan dat zij liever een video bekijken dan tekst lezen. Forbes Insights.
Mensen onthouden 4,5 procent meer informatie wanneer deze binnenkomen via visuele tools. Uit dit onderzoek bleek dat het menselijk brein effectiever werkte wanneer informatie werd gedeeld op een visuele manier, in vergelijking met cijfers en woorden. Mindlab International
Als een boodschap ontleed wordt, bestaat deze voor 7% uit content, 38% uit tone of voice en voor 55% uit lichaamstaal. Albert Mehrabian
Na het bekijken van een video, kan 58% van de kijkers na 72 uur de inhoud nog reproduceren. Bij een tekstuele boodschap is dit nog maar 10%.
Blijf schrijven, maar vergeet ook het visuele niet
Tekst zal altijd een belangrijk onderdeel zijn om een boodschap over te brengen. Het is echter wel belangrijk om je te realiseren dat ook beeld een steeds belangrijker onderdeel wordt. Onderzoek toont dit ook aan. Zie bij het ontwikkelen van een nieuwe website (of andere reclame uitingen) dan ook beeld niet over het hoofd. Gebruik bij uw productomschrijving duidelijke foto’s en gebruik indien mogelijk ook video’s, infographics of 3d tekeningen.
Wilt u meer informatie? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.