Een lead is een aanvraag voor meer informatie op een website over bijvoorbeeld een product of een dienst. Deze leads komen binnen door het invullen van het contactformulier, gratis downloads of bij het inschrijven op een nieuwsbrief. De afzender van een lead wordt gezien als een potentiële klant. Maar hoe maak je van deze lead een betaalde klant? Wij geven jou 4 tips.
Tip 1: Snelle opvolging
Er moet rekening gehouden worden met de snelheid van de opvolging wanneer je leads om wilt zetten in klanten. Er is een grote kans dat je een lead kwijtraakt wanneer deze geen e-mail binnen 5 minuten ontvangt. Deze snelle reactie wordt gewaardeerd en zorgt voor een positieve reactie van je lead. Vraagt een lead bijvoorbeeld een gratis download aan? Zorg er dan voor dat de lead deze download zo snel mogelijk ontvangt.
Tip 2: Verschillende opvolgingen voor verschillende behoeftes
Wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief zal diegene een andere opvolging nodig hebben dan wanneer iemand bijvoorbeeld een e-book download. Door middel van marketing automation kun je heel nauwkeurig opvolgingen maken en instellen. Op deze manier zal iedere opvolging aansluiten bij de behoefte van de lead. Het is ook mogelijk om met marketing automation te zien welke leads hun mail hebben geopend en welke niet. Met deze informatie kun je nog verder ingaan op het salesproces.
Tip 3: De lengte van de follow-up
Hoe vaak stuur je een mail en uit hoeveel mails bestaat de follow-up? Dat is een belangrijk onderwerp waarin je balans moet worden. Ook worden leads, die nog geen klanten zijn, soms opgebeld nadat er een opvolging heeft plaatsgevonden. Let er hierbij op dat er niet teveel gepusht wordt. Des te meer leads er worden opgevolgd, des te groter de kans dat deze een betalende klant zal worden. Maar het moet geen overkill worden aan mailtjes en belletjes. Mail na een week van jouw follow-up of de desbetreffende lead er al over na heeft gedacht en wat de status is. Zorg er daarna voor dat je in contact blijft om in beeld te blijven bij jouw lead.
Tip 4: Bruikbare content
Wanneer je content aanbiedt aan jouw leads is het belangrijk dat deze content relevant is. Heeft de lead er wat aan? Sluit het aan op zijn of haar behoefte en aanvraag? Biedt de lead iets unieks en relevants, zodat jij belangrijk wordt voor deze lead. Dit zorgt ervoor dat de kans groter wordt dat een lead een betalende klant wil worden.
Heb je hulp nodig bij het omzetten van jouw leads?
Hulp nodig bij het overtuigen van leads en om ze om te zetten in klanten? Of heb je nog vragen overgehouden na het lezen van dit artikel? Neem dan contact met ons op via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier om jouw vraag te stellen.