2015 wordt het jaar waarin online marketing volwassen zal gaan worden. Contentmarketing zal mainstream worden en de mobiele gebruikerservaring van een website zal doorslaggevend worden voor succes. Ook wordt eindelijk kwaliteit verkozen boven kwantiteit. Het gaat in 2015 eindelijk om relevantie in plaats van aantallen. Daarnaast zullen online en offline in 2015 ook eindelijk hand in hand gaan
1. Contentmarketing, niet nieuw maar eindelijk relevant
De afgelopen jaren heeft contentmarketing al een toevlucht genomen. In 2015 zal contentmarketing echter een belangrijk onderdeel van je (online) succes worden.
Contentmarketing wordt in 2015 een essentieel onderdeel van de marketingstrategie. Om succes te hebben met contentmarketing zul je je moeten gedragen als een soort uitgever. Een uitgever van blogartikelen, infographics, afbeeldingen, video’s en presentaties.
Steeds meer bedrijven gaan dit voorbeeld volgen, dus het wordt belangrijk om echt interessante content te delen. Niet telkens maar een verkooppraatje, maar kwalitatief hoogwaardige content die iets toevoegt voor je (potentiële) klanten.
2. Mobiel wordt leidend
40% van het huidige webverkeer komt in Nederland van smartphones en tables. En dit zal in 2015 enkel nog maar toenemen. 80% van de Nederlandse websites is echter ongeschikt voor dergelijke apparaten (en dan vooral smartphones).
Is jouw website nog niet mobile ready gaat dit zeker klanten kosten. En dat is natuurlijk zonde! Een slechte mobiele ervaring verkleind de kans dat een bezoeker uiteindelijk converteert aanzienlijk. En doordat veel informatie online bereikbaar is gaat de bezoeker gewoon op zoek naar een concurrent die wél mobile ready is.
Het wordt in 2015 belangrijk om de mobiele ervaring op je website te optimaliseren. En ben je op dit moment helemaal nog niet mobile ready? Wij helpen je hier graag bij! Bel ons op 0229 27 27 00 en wij voorzien u graag van gedegen advies.
3. Eindelijk wordt kwaliteit belangrijk
Het gaat in 2015 eindelijk weer om kwaliteit. De afgelopen werd maar al te vaak de nadruk op kwantiteit gelegd. Veel Facebook likes, veel volgers op twitter en veel nieuwsbriefinschrijvingen. Er werd totaal niet gekeken naar relevantie of interesse, veel likes en volgers moest men hebben.
In 2015 zal kwaliteit echter belangrijker worden. Consumenten zijn best bereid om tijd aan je artikel te besteden, maar dan moet het wel van goede kwaliteit zijn. Anders zijn ze weg, veelal voor langere tijd. Kwalitatieve likes en volgers zijn uiteindelijk de personen waar het om gaat. Zij willen (en bieden) interactie en zijn ook daadwerkelijk ‘betrokken’ bij je organisatie. Zij zullen eerder retweeten, liken, sharen of reageren dan de niet kwalitatieve likers die je hebt vergaard met een like & win actie.
Dus, biedt kwalitatieve content en ontvang kwalitatieve volgers. Liever 10 likes, waarvan er 4 conversie opleveren dan 10.000 likes die geen meerwaarde bieden voor je organisatie.
4. Online en offline gaan hand in hand
Online dringt steeds verder door in de offline wereld. We dragen het web ook steeds dichter op ons lijf door bijvoorbeeld smartwatches en interactieve stappentellers. Deze apparaten verzamelen een grote hoeveelheid data over ons gedrag, waarmee uiteindelijk de marketeer weer zijn voordeel kan doen.
Hoe online en offline steeds meer hand in hand gaan, is bijvoorbeeld te zien in de mogelijkheid om de thermostaat in huis te bedienen met je mobiele telefoon. Daarnaast bestaan er zelfs al apps waarmee je je auto kunt voorverwarmen, zodat je ’s morgens niet in een koude auto stapt.
In 2015 zullen online en offline steeds verder hand in hand gaan. Dit kan je veel informatie bieden, waardoor je uiteindelijk meer over je potentiële klant weet en beter in kunt spelen op zijn behoeften. Bel ons op 0229 27 27 00 om eens te sparren over dit onderwerp.
5. Focus op inspireren, niet op converteren
Conversie, conversie en conversie. Afgelopen jaren was dit het belangrijkste doel van een website. Mede door de opkomst van contentmarketing, wordt het in 2015 belangrijk om dit idee te laten varen. Richt je website niet enkel maar in als leadgeneratietool, maar richt hem in als informatieportal. Als tool waar je potentiële klant graag zijn informatie vandaan haalt.
Er wordt steeds intensiever naar informatie gezocht. Er wordt ook meer informatie gebruikt in het beslissingsproces. Zelfs voor relatief kleinere aankopen. De kans op een hit and run (directe aankoop tijdens eerste bezoek) wordt steeds kleiner.
Daarom is 2015 het jaar waarin je je potentiële klanten moet inspireren. Laat niet direct zien dat je enkel maar wilt converteren, maar biedt je bezoekers iets. Leer hem iets, vermaak hem. Liever stapje voor stapje dichterbij komen door hem telkens iets meer te bieden, dan direct een blauwtje lopen bij het eerste de beste moment waarop jij wilt converteren.
Meer informatie over online marketing? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.