Mobile marketing heeft de afgelopen jaren een flinke toevlucht genomen en is eigenlijk niet meer te negeren. Zoals vermeld in het artikel 5 Social Media Trends zullen er over drie jaar bijna 2,5 miljard social media gebruikers zijn, waarvan driekwart dit via een mobiel of tablet doet. Mobile marketing zal dus steeds belangrijker worden. In dit artikel een vijftal mobile marketing trends voor 2015.
1. SEO beinvloedt door mobiele ervaring
In november van 2014 kondigde Google aan een label te gaan uitrollen dat aangeeft of websites in de zoekresultaten geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Hiervoor zijn een aantal criteria opgesteld. Zo moet een website:
- Geen non-mobile software gebruiken, bijv. Flash
- De tekst leesbaar weergeven, zonder dat er gezoomd hoeft te worden
- De content in het scherm passen, zodat horizontaal scrollen niet nodig is
- Links ver genoeg uit elkaar plaatsen, zodat niet de verkeerde link aangeklikt kan worden
Gebruik de Mobielvriendelijke test van Google om te zien of jouw website aan deze richtlijnen voldoet.
De verwachting is dat dit label in 2015 al gebruikt zal gaan worden in het algoritme voor de Google ranking. Gebruik de test dus en pas, indien nodig, je website aan.
2. Exponentiële groei in mobiel betalen
Het zit al enkele jaren in de pijpleiding, maar mobiel betalen lijkt in 2015 toch echt een belangrijk betaalmiddel te gaan worden. Mede doordat Google, Apple en Facebook grootschalig inzetten op het mobiel betaalverkeer.
Momenteel kunnen in Nederland alleen Rabobank klanten nog mobiel betalen met de Rabo Wallet app. Nu mobiele telefoons voorzien worden van een NFC chip en bedrijven als Google, Apple en Paypal mobiel betalen al aanmoedigen, wordt mobiel betalen in 2015 vanzelfsprekend en eenvoudig.
3. Vergeet de snelheid niet
4G is inmiddels bijna gemeengoed geworden en de snelheid van het netwerk de nieuwe standaard. Hierdoor is het geduld van de gebruikers flink afgenomen en wekken lange laadtijden van websites al snel frustratie op.
Uit een recent onderzoek bleek dat de laadtijd van pagina’s over het algemeen té lang is dan wenselijk voor een bezoeker van uw website. In 2015 is het dan ook belangrijk dat je ook stuurt op de snelheid van je pagina’s. Plaatjes van enkele megabytes zijn in 2015 eigenlijk not done.
Progressive enhancement wordt in 2015 steeds belangrijker. Dit is een techniek waarmee eerst de meest belangrijke content in basale vorm wordt geladen, zodat een bezoeker met een trage verbinding toch snel de inhoud kan lezen. Pas hierna wordt de andere content (bv. afbeeldingen) geladen.
4. Snellere en betere klantenservice
Klantenservice moet in 2015 sneller en beter. Een aantal jaar terug kon het nog wel om een reactie binnen 48 uur te garanderen. Vandaag de dag betekent een responsietijd van 48 uur echter een negatieve ervaring voor de potentiële klant.
Door gebruik van social media en mobiel internet heeft de consument 24/7 en vrijwel direct toegang tot alle informatie die hij/zij nodig heeft.
Klantenservice moet daarom ook sneller dan de 48 uur van enkele jaren geleden. Replies op een tweet worden bijvoorbeeld binnen een uur al verwacht. Het gebruik van chat op een site of snelle reactie op social media kanalen wordt dan ook erg belangrijk in 2015.
5. Mobile advertising neemt een enorme toevlucht
Dankzij mobiel gebruik is Facebooks omzet tussen juni 2012 en juni 2015 meer dan verdubbeld. De omzet uit advertenties op mobiel beslaat inmiddels 2 miljard dollar. De verwachting is dat de niet-mobiele advertentie inkomsten (1 miljard) gelijk zal blijven, terwijl de inkomsten uit het mobiele verkeer enkel nog maar toe zullen nemen.
Dit komt mede doordat targeting op mobiele apparaten een stuk nauwkeuriger ingesteld kan worden dan op desktops. Dit komt vooral omdat een mobiel apparaat vaak meer over de gebruiker ‘weet’ dan een desktop die veelal gedeeld wordt met meerdere personen. Zo weten veel apps waar je bent, of je onderweg bent, en welke andere apps je veel gebruikt.
Mobiel adverteren zal in 2015 ook flink doorgroeien. Het is echter van belang om de landingspagina’s en website eerst mobiel te optimaliseren. Hierdoor wordt de kans op uiteindelijke conversie vergroot.
Meer informatie over mobile advertising? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.