Social Media. Je kunt er eigenlijk niet meer omheen in 2015. Inmiddels maken 1,8 miljard gebruikers wereldwijd gebruik van social media. In 2018 zal dit aantal verder stijgen naar bijna 2,5 miljard gebruikers! Driekwart hiervan doet dit via mobiel of tablet. Waar content uiteindelijk de interactie verzorgt, is social media het medium dat de interactie aanwakkert. Hierbij een overzicht van de 5 social media trends in 2015.
1. Vergeet responsive en adaptive niet
Het verkeer op social media bestaat grotendeels (71%) uit mobiele bezoekers. Dit percentage zal in 2015 enkel nog maar stijgen.
Om optimaal resultaat te behalen uit je social media berichten is het inmiddels dus bijna een verplichting om een website te hebben die geschikt is voor smartphones. Kort samengevat: Indien je geen adaptive of responsive (lees hier het verschil) website hebt, zal de effectiviteit van je campagnes lager uitvallen dan wanneer je deze wel hebt.
2. Ook business to business omarmt social media
Nu in 2014 ook de mogelijkheid is toegevoegd om makkelijk binnen LinkedIn content te publiceren, heeft ook business to business social media omarmd. Door contentdistributie op LinkedIn te stimuleren, is een enorme groei in betrokkenheid te constateren.
Het succes van LinkedIn is echter niet onopgemerkt gebleven. Facebook kondigde onlangs Facebook at Work aan. Een social media kanaal gericht op de zakelijke markt, zonder enige connectie met persoonlijke Facebook accounts die reeds bestaan.
2015 zal een groei laten zien in social media voor business to business. Dit biedt weer mooie kansen voor B2B marketeers.
3. Social media kosten gaan omhoog
Het organisch bereik van social media wordt steeds kleiner. Dit geldt vooral voor Twitter en Facebook, de twee grootste social media kanalen in Nederland. Gemiddeld bereikt een tweet nog maar 10% van al je volgers!
Om een groter bereik te creëren zullen betaalde posts benodigd zijn. Voor Facebook is echter ook de kwaliteit van de post belangrijker gaan worden. Het is belangrijk om de Facebook maatstaven voor kwalitatieve posts na te streven, aangezien een posts met goede kwaliteit voorgetrokken zullen worden ten opzichte van posts met een lagere kwaliteit.
Indien social media posts een lage betrokkenheid van fans hebben, gaat het daarom steeds duurder worden om deze nog te bereiken. Bedankt, Facebook algoritme! Naar nu blijkt zal ook Twitter een dergelijk algoritme in gaan voeren, waardoor het bereik van jouw posts niet zomaar een groot percentage van jouw doelgroep zal gaan worden.
Het is dus onontkoombaar dat social media in 2015 meer gaat kosten. 2015 zal dan ook het jaar zijn waarin een grote verschuiving plaatsvindt van TV/print budget naar digitaal.
4. Luister op je social media kanalen
Tot op heden worden social media kanalen nog veel gebruikt om te zenden, te zenden en te zenden. Echt ‘social’ is dit natuurlijk niet. Wil je echt sociaal zijn op social media is het belangrijk om ook te luisteren.
Blijf natuurlijk ook zenden, maar luister ook naar je volgers. Ga conversaties aan, luister en reageer. Hierdoor voelen je volgers zich gehoord, worden ze betere ambassadeurs van jouw bedrijf en zul je uiteindelijk meer uit je social media halen.
5. Delen en liken op basis van relevantie
Een andere social media marketingtrend in 2015 is dat het delen van informatie een steeds belangrijkere plek in zal nemen. Grappige video’s of leuke plaatjes hebben veel interactie (likes en shares) op social media. Maar dit past niet altijd bij de uitstraling die u wilt hebben als professioneel bedrijf. 2015 zal echter ook het jaar worden waarin informatie meer gedeeld zal worden. Dus ontwikkelt (en deelt) u interessante, bruikbare content? Dan zullen de mensen die dit écht interessant vinden u belonen met een like of een share!
Meer informatie over social media? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.