Je kent het wel; je wil meer weten over een bepaald onderwerp en zoekt informatie hierover op Google. Tijdens de zoektocht kom je verschillende informatiebronnen tegen. Je klikt op de bron waarvan jij denkt dat je de juiste antwoorden op jouw vragen krijgt. Op de website waar deze informatie te vinden is wordt gevraagd om jouw contactgegevens in te vullen in ruil voor een interessante whitepaper. De website straalt autoriteit uit en heeft jouw interesse gewekt, dus natuurlijk doe je dit graag.
Maar hoe zet je dit zelf in en hoe schrijf je een whitepaper die expert-status uitstraalt én relevant is voor jouw doelgroep? Wij geven tips om jouw lezer te voorzien van relevante informatie.
Whitepaper: wat is het?
Een whitepaper is een download-bestand dat voornamelijk in de vorm van een PDF bestand oplossingen op één of meerdere problemen beschrijft. In het whitepaper wordt waardevolle informatie gedeeld waar de lezer zelf de beslissing kan nemen hoe hij/zij dit in de praktijk oplost. De maker van het whitepaper beslist zelf of de lezer de download krijgt in ruil voor contactgegevens of deze informatie gratis vrijgeeft.
Tips voor het schrijven van een relevante whitepaper
Het schrijven van een whitepaper is niet moeilijk, maar het is wel van belang dat je dit via de juiste stappen uitvoert. Een aantal stappen die belangrijk zijn om te doorlopen wil je kwaliteit leveren met jouw whitepaper zijn:
- Breng jouw doelgroep in kaart;
- Zet een vraag of probleem centraal;
- Stel een schrijfplan op;
- Schrijf een pakkende inleiding;
- Schrijf eerst, redigeer jouw tekst later;
- Maak een goed communicatieplan om het whitepaper onder de aandacht te brengen.
Toegevoegde waarde whitepaper
Een goede informatieve whitepaper opmaken én het marketingaspect hierop loslaten kost veel tijd. Als je de whitepaper op de juiste manier uitwerkt biedt het veel toegevoegde waarde. Een belangrijk uitgangspunt is om de problemen van jouw doelgroep te vertalen naar oplossingen. Daarbij zijn er een aantal doelstellingen die een whitepaper tot haar recht brengen:
- Specialist op een bepaald gebied;
- Leads genereren;
- Klanten oplossingen bieden (zodat zij zichzelf kunnen opleiden door middel van de juiste informatie);
- Informatie toespitsen op een beslissersfunctie (zodat je beslissers bereikt);
- Stimuleren van de interne communicatie.
Waar een whitepaper aan moet voldoen
Een aantal voorwaarden waar jouw whitepaper aan dient te voldoen wil je écht toegevoegde waarde leveren zijn:
- Zorg dat je whitepaper waardevol is en goede en unieke inzichten biedt;
- Een goede opmaak is belangrijk – oftewel: jouw whitepaper moet printbaar zijn;
- Houd whitepapers actueel;
- Breng het whitepaper onder de aandacht via de juiste marketinguitingen.
Wil jij een whitepaper laten maken?
Om een relevante whitepaper te maken is tijd, aandacht en expertise nodig. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het maken van jouw whitepaper? Ons team van marketeers en designers helpen jou graag.