Reviews geven inzicht in waar jouw klanten behoeften aan hebben en waar ruimte is voor verbetering. Dankzij deze feedback kun jij jouw bedrijfsvoering nog beter maken. Hoe haal je het meeste uit de verzamelde reviews, hoeveel vragen moet je stellen en wanneer kun je het beste de uitnodiging voor de review verzenden? Wij geven tips!
De juiste vragen
Om erachter te komen wat jouw klanten willen en nodig hebben, is feedback nodig. Door de juiste vragen te stellen en reviews te verzamelen kom je hierachter. Bedenk goed waar je vragen over wil stellen. Aan welke antwoorden heb je iets en kun je mee verder. Houd rekening met datgeen waar je een review over wil krijgen: wanneer je schoenen hebt gekocht, heb je minder te melden dan wanneer je een training af hebt genomen. Bij het ene bedrijf is service belangrijker dan bij het andere bedrijf. Stel daarom vragen die er toe doen. En waarmee jij antwoorden krijgt die helpen om jouw processen te verbeteren. Kies ook voor de juiste hoeveelheid vragen. Na 5 à 6 vragen heb je het maximum wel bereikt. Stel vragen die de klant kan beantwoorden en waar jij iets aan hebt.
Verstuur de uitnodiging op vrijdag
Er zitten een paar dagen tussen het versturen van de uitnodiging en het invullen van de review. Maandag is een populaire dag om te reviewen. Het duurt gemiddeld 3 dagen voordat mensen een review achter laten en in het weekend kunnen mensen het product testen. Verstuur daarom de uitnodiging op vrijdag, dan heb je een goede timing.
Houd bij het versturen rekening met de tijd die iemand nodig heeft om een product te testen. Gaat het om een dienst zoals een training, verstuur de uitnodiging dan zo snel mogelijk. Dan zit de training nog vers in het geheugen.
Wie is de doelgroep?
Niet elk persoon waar je de uitnodiging naar toe stuurt is hetzelfde. De ene klant vindt het heel belangrijk om zijn mening te geven en de ander heeft er geen tijd voor. Mensen tussen de 55 en 58 jaar zijn actieve reviewers, jongeren van 21-24 totaal niet. Wil je de jongere doelgroep stimuleren om een review achter te laten? Geef ze dan iets terug, bijvoorbeeld een kortingscode.
To the point
Besteed aandacht aan de uitnodiging die je verstuurt. Kom direct to the point en vertel wat je verwacht van de ontvanger van de uitnodiging. Geef diegene een reden om een review achter te laten. Vertel in jouw uitnodiging dat je jouw producten of diensten nog beter kunt maken dankzij zijn feedback. Daardoor kun je nog beter aan de wensen voldoen. Zorg ervoor dat de uitnodiging herkenbaar is en matcht met jouw huisstijl. Dit geeft de ontvanger vertrouwen en maakt de kans op een ingevulde review groter.
Suggesties of verbeterpunten
Vergeet niet om een open vraag toe te voegen en te vragen naar suggesties of verbeterpunten. Wie weet heeft een klant nog een super goed idee waar jij nog nooit aan had gedacht. Zijn er bepaalde punten die vaak terug komen? Dan kun je dit verwerken in de vragenlijst en deze optimaliseren.
Wist je dat maar liefst 88% van de consumenten eerst de reviews bekijkt voordat ze overgaan tot een online aankoop? Het is dus de moeite waard om reviews te gaan verzamelen. Wij helpen je hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op.