Storytelling is back en een item waar iedereen wel een eigen invulling aan kan geven. Maar, wat is storytelling ook alweer? Even terug naar het begin; storytelling is een manier van contentmarketing waarbij je authentieke verhalen vertelt die jouw merk versterken en waarmee je je klanten extra informatie geeft over jouw merk of product. Het verhaal dat jouw bedrijf of merk online vertelt is belangrijker dan ooit. Lees in dit artikel waarom!
Terug naar de missie
We leven in een online wereld, waarin het regent met advertenties, facebook-campagnes en die nieuwsbrieven waar je gewoon nooit vanaf komt. Een doorsnee advertentie of campagne is daarom niet meer genoeg, aangezien deze steeds minder effectief zijn.
De missie van jouw bedrijf of merk is van groot belang om de juiste boodschap af te leveren bij jouw klant. De missie is tenslotte de basis voor het creëren van die boeiende en krachtige verhalen over jouw bedrijf of merk. Maar, wat is een missie ook al weer? Een missie vertelt waar jij, als bedrijf, voor staat en wat de waarden zijn die je wilt overbrengen. Hiermee wordt een eigen identiteit gecreëerd zodat mensen meteen een beeld krijgen van hetgeen waar jij voor staat. Een beknopte missie die mensen inspireert is al genoeg om een duidelijke basis te leggen bij (potentiële) klanten.
De klant wil geraakt worden
De klant van nu wil een merk met iets extra’s. Denk aan duurzame verf of maatwerkproducten die thuis worden geleverd. Daarnaast willen zij ook nog een bepaald gevoel krijgen bij het desbetreffende merk of bedrijf, de zogenaamde ‘experience’.
Deze experience kun je beïnvloeden (of verbeteren) door middel van storytelling. Zo kunnen verhalen ingezet worden als krachtig communicatiemiddel om binnen te komen bij jouw doelgroep. Dat zogenaamde kijkje in de keuken en persoonlijke berichten zijn nu nog waardevoller om in het geheugen te blijven van de consument. Dat komt doordat een klant zich kan vinden in jouw mening, doelstelling of een ander onderwerp waarover je vertelt. Je laat simpelweg zien dat jij óók een mens bent, waardoor de drempel om bijvoorbeeld vragen te stellen ook veel lager (of weggenomen) wordt.
De magie van creativiteit
Creativiteit is het magische woord rondom online storytelling, want de klant wilt verrast worden. Blijf jezelf en de klant verbazen, zonder dat je de transparantie en authenticiteit uit het oog verliest. Het is al een goede stap om jouw persoonlijkheid - of die van het bedrijf - terug te laten komen in reclame-uitingen. De verhalen moeten te visualiseren zijn; klanten moeten bij de boodschap een figuurlijk filmpje kunnen afspelen in hun hoofd en zodoende een gevoel krijgen bij jouw bedrijf of product. Een goed voorbeeld hiervan is Douwe Egberts. Zij laten zien dat mensen dichter bij elkaar worden gebracht met koffie. Het filmpje roept emoties op en je krijgt een bepaald gevoel bij het filmpje.
De eerste indruk die de klant krijgt bij een boodschap is bepalend.
- De afbeelding spreekt de klant aan of niet
- De klant heeft er een bepaald gevoel bij
- De kleuren spreken de klant aan
- De klant wordt meegenomen in de emotie of de klant heeft er niks mee
Dit is de reden dat het verstandig is om de boodschap af te stemmen op de doelgroep. Wanneer die emoties worden geraakt, groeit de betrokkenheid en loyaliteit tot jouw bedrijf. En laten dit nou juist twee belangrijke triggers zijn om de aankoopintentie te bevorderen.
Storytelling in de online-wereld is niet meer weg te denken. Jij, als ondernemer of marketeer, kan letterlijk de dialoog aangaan met jouw klanten.
Samen een verhaal of boodschap creëren om de interactie tussen jou en jouw doelgroep te verbeteren?
Hulp nodig bij het creëren van verhalen? Moeite met het creëren van de juiste boodschap voor jouw doelgroep of heb je vragen over storytelling? Neem dan contact op met één van onze marketeers via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier om een vraag te stellen.