Google Ads zijn advertenties die worden vertoond in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op bepaalde zoekwoorden. Deze advertentiemogelijkheid brengt mooie resultaten met zich mee mits de Google Ads campagne op de juiste wijze inricht. Een goede aanpak zorgt ervoor dat je op lange termijn rendabel bent. Maar waar moet je beginnen? Wij geven jou tips om een goede start te maken met Google Ads.
Voordelen van adverteren met Google Ads
Allereerst vertellen wij waarom je in eerste instantie wil beginnen met adverteren via Google Ads:
- Het zorgt voor een betere vindbaarheid
- Het creëert meer naamsbekendheid
- Het is een veilig advertentieprogramma
- Je ziet snel resultaat
- Je betaalt per klik
- Google Ads is goed meetbaar
- Je bereikt jouw doelgroep sneller
1. Stel jouw doelen en strategie op
Voordat je start met het inrichten van een Google Ads campagne is het belangrijk dat jij helder in kaart hebt gebracht waarom je de campagne wil opzetten. Bepaal de juiste doelen en creëer een strategie die staat als een huis. Heb je dit uitgewerkt? Dan zijn de stappen die je daarna moet toepassen veel logischer. Waar moeten de advertenties worden vertoond en welke doelgroepen wil je targetten? Een goede voorbereiding is het halve werk!
2. Kies het type Google Ads campagne
Nu de doelen duidelijk zijn weet je welk type Ads campagne hier het beste bij past. Kies je voor een Google Shopping campagne, een zoekcampagne of ga je voor een display campagne? Ga voor het type dat het beste aansluit op jouw doelen en bedrijf. In sommige gevallen is een combinatie van verschillende campagnes geschikt.
3. Stel goede conversies in
Het is belangrijk om de juiste conversies in te stellen om te bepalen of de campagne rendabel is. Zo kun je de return on investment meten en heb je overzichtelijk wat de campagne tussentijds en achteraf oplevert.
Voorbeelden van conversies:
- Verkopen
- Ingevuld contactformulier of offerteformulier
- Klik op telefoonnummer
Meet deze conversies ook vanuit Google Analytics voor een optimaal meetbaar resultaat! Je kunt de doelen die je hebt ingesteld in Google Analytics importeren in Google Ads.
4. Creëer structuur
Geef structuur aan jouw Google Ads campagne voor een goede waarborging. Met structuur creëer je een helder overzicht en is het optimaliseren van de campagnes ook een stuk gemakkelijker.
5. Start met een zoekwoordenonderzoek
Start met een zoekwoordenonderzoek. Op basis van dit onderzoek weet jij op welke zoekwoorden jij je moet gaan richten en waar jouw doelgroep op zoekt. Zo voorkom je dat je onnodige zoekwoorden gebruikt die de campagnes vervuilen. Denk ook aan zoekwoorden waarop je niet gevonden wil worden. Deze worden kun je uitsluiten.
6. Bepaal het budget
Nu de doelen helder zijn, de structuur is vormgegeven en je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn, is het tijd om het budget te bepalen. Ga na wat jij wil bereiken met de campagne, hoeveel winst je wil behalen en kies op basis daarvan het juiste budget. De CPC (cost per click), hoeveel je betaalt per klik op een zoekwoord, speelt hier ook bij mee.
7. Pakkende advertentieteksten en beelden
Schrijf vervolgens pakkende teksten of creëer goede beelden die jouw doelgroep aanspreekt. Daarbij is belangrijk dat er een landingspagina is waar de advertentie naar gelinkt wordt. Op deze pagina vindt de bezoeker alle informatie terug die hij of zij nodig heeft.
Meer informatie over Google Ads campagnes
Wil jij aan de slag met het opzetten van een Google Ads campagne en kun je wel wat advies gebruiken? Onze marketeers adviseren jou graag over de diverse mogelijkheden. Neem contact met ons op via het contactformulier op de website of bel naar 0229 27 27 00.