Het blijft lastig om passende content te maken voor jouw doelgroep. Op welk kanaal plaats je welk bericht en welke toon gebruik je? Content moet opvallen, dat weten we inmiddels wel..
Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Wanneer het aan komt op social media heeft eigenlijk iedereen één of meerdere van de onderstaande zes content-behoeften. Door in te spelen op deze behoeften bereik je jouw doelgroep een stuk makkelijker!
1. Op zoek naar het laatste nieuws
Heel veel mensen zijn nieuwsgierig en willen op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Nieuwe ontwikkelingen in jouw branche, maar ook grapjes die op het nieuws inspelen, passen goed bij deze behoefte. Wel is belangrijk dat dit niet te langdradig of saai wordt. Het devies is: kort maar krachtig!
2. Bij een groep willen horen
Ook op social media willen mensen hun eigen identiteit kunnen laten zien, ze willen ergens bij horen. Dit doen ze onder andere door het volgen of liken van bepaalde groepen. Zo kunnen ze laten zien dat ze ergens voor staan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bekende Facebookgroep Pietitie. Draag als bedrijf ook je eigen stijl en identiteit uit op alle online kanalen, zodat je doelgroep op de plek van hen keuze zich daar bij aan kan sluiten.
3. Een mening hebben en deze willen delen
Social media kanalen zijn dé plek om je mening te ventileren. Het is snel, makkelijk en niet zo confronterend. Hier kun je als bedrijf op inspelen door prikkelende vragen te stellen, bijvoorbeeld in de vorm van een poll. Zo leer jij jouw klanten meteen weer beter kennen!
4. Op zoek naar inspiratie/hulp
Een hele goede manier om klanten aan jou te binden, in welke branche dan ook, is om mensen te helpen en te inspireren. Deel je eigen kennis en mensen gaan jou volgen. Ook inspiratie, zoals mooie afbeeldingen, tips en case studies zijn erg gewild. Is jouw hulp waardevol, dan zullen mensen dit met hun netwerk delen.
5. Op zoek naar exclusiviteit
Naast dat mensen bij een groep willen horen, hebben veel mensen ook behoefte om uniek te zijn en hier van te kunnen profiteren. Denk bijvoorbeeld aan exclusieve deals, winacties of een VIP treatment. Als dit past bij jouw bedrijf, kun je hier goed op inspelen.
6. Op zoek naar vermaak
Last but not least: entertainment! De meeste mensen zijn gewoon op zoek naar een leuke foto, grappige video of bijzonder verhaal. Content moet vooral niet te saai en langdradig zijn, maar vooral leuk. Het heeft geen zin om in ieder Twitter- of Facebook-bericht inhoudelijke kennis te delen, dit wordt al snel niet meer gelezen. Val daarom op en maak af en toe ook vermakelijke content!
Tot slot
Zoek de juiste balans tussen grappige foto’s, handige tips en nieuwswaardige feiten. Als je in kaart hebt gebracht welke behoeften jouw doelgroep heeft, kun je hier sneller op inspelen. Belangrijk om in het achterhoofd te houden: afwisseling en originaliteit, maar blijf vooral als bedrijf dicht bij jezelf!
Meer informatie over de de content-behoeften van uw doelgroep? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.
Bron: karelgeenen.nl