De webwinkels schieten uit de grond en fysieke winkels krijgen het steeds zwaarder. Kortom: het is duidelijk dat het winkelgedrag van consumenten, maar ook van bedrijven, sterk is veranderd. En dat is natuurlijk geen vreemde ontwikkeling.
Een bliksembezoek aan de stad wordt al snel verruild voor een bezoekje aan een aantal websites waar, na het lezen van wat reviews en het vergelijken van prijzen, al snel een keuze wordt gemaakt voor een product dat met één muisklik in het winkelmandje belandt. Vervolgens staat de bezorger vaak de volgende dag al voor de deur. En is de koper niet tevreden? Dan kan er vaak gratis worden geretourneerd.
Wachtrijen, onverwachtse regenbuien en frustraties bij het vinden van een parkeerplek zij verleden tijd. Tegenwoordig is vrijwel alles dat je nodig hebt slechts een paar muisklikken van je verwijderd.
Het lijkt allemaal een ideale wereld en het openen van een webshop (wellicht zelfs ten koste van de fysieke winkel) lijkt een gouden oplossing. Maar u bent natuurlijk niet de enige. En de concurrentie heeft zich daarnaast ook nog eens gestort op online adverteren.. dus hoe kun je als online retailer toch zorgen voor conversie en optimale zicht- en vindbaarheid?
Social shopping
In de verandering van het gedrag van shoppers heeft één trend een zeer grote rol gespeeld: social media is steeds populairder geworden. In de basis is er niet veel veranderd; consumenten vertrouwen liever op de aanbevelingen van vrienden dan op de boodschappen van adverteerders. En social media is dé manier om vrienden en kennissen op aanbiedingen te attenderen, hun mening over bepaalde producten te vragen en hen zo te betrekken bij het eigen aankoopproces.
Facebook en Twitter doen steeds meer hun best om retailers aan directe verkopen te helpen. Dat motiveert retailers namelijk om meer geld uit te geven aan advertenties op deze sociale netwerken. Omdat conversie voor retailers erg belangrijk is, richten deze netwerken hun inspanningen vooral op het genereren van directe verkopen.
Om als retailer succesvol te adverteren op Facebook en Twitter is het belangrijk om rekening te houden met de volgende zaken:
- Ken je doelgroep
In de meeste gevallen is het op Facebook zeer belangrijk om te segmenteren. Als je bijvoorbeeld als retailer hippe hardloopschoenen voor volwassenen verkoopt zou ‘ mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie van 18 tot 50 jaar, die geïnteresseerd zijn in gezondheid, sport en mode’ een segment kunnen zijn. Doordat de advertentie zo gericht wordt weergeven kan veel geld worden bespaard en ligt de conversie per klik een stuk hoger. - Retargetting
Wanneer een potentiele koper op de website is geweest kan het zijn dat hij op dat moment niet de tijd heeft gehad om tot aankoop over te gaan. Of wellicht wil hij/zij nog even verder kijken. Door retargetting in te zetten worden de producten die de bezoeker heeft bezocht onthouden en weer opnieuw in zijn advertenties op Facebook weergeven. Deze herhaling kan hem uiteindelijk toch overtuigen om bij jou tot aankoop over te gaan. - Mobiele webwinkel
Social media wordt meer dan gemiddeld bezocht via de smartphone. Meer dan 70% van al het Facebook verkeer en meer dan 85% van al het Twitter verkeer loopt via mobiele apparaten. Het is dan ook van groot belang dat je ervoor zorgt dat je webwinkel geschikt is voor smartphones.
Ben je benieuwd hoe je social media efficiënt in kunt zetten om te zorgen voor directe conversie? Meld je dan aan voor een van onze kennissessies, bel ons op 0229 27 27 00 of neem direct contact op met een van onze marketingspecialisten!