In deze tijd van het jaar kijken we terug op wat er afgelopen jaar is gebeurd en vooruit naar wat er gaat komen. Welke social mediatrends hebben in 2019 goed gewerkt en wat kunnen we verwachten in 2020? Wij zetten de social mediatrends van 2020 voor jou op een rijtje!
Terugblik
Welke trends kwamen uit en welke laten we achter in 2019?
Verschuiving naar e-commerce
In 2018 kwam deze trend op en die heeft zich doorgezet naar 2019. Social media begint steeds meer een verkoopkanaal te worden, denk maar aan Instagram Shopping. Netwerken blijven mogelijkheden ontwikkelen om een koppeling te maken tussen de content en het aankoopgedrag van de gebruikers.
Inzet van stories
Aan de gebruikerskant worden stories op sociale netwerken steeds meer ingezet. Na Facebook en Instagram introduceerde zelfs YouTube een functie hiervoor. Bedrijven blijven nog wel achter en houden het vooral nog bij de Facebooktijdlijn. De verwachting is dat er in 2020 een (kleine) verschuiving gaat plaatsvinden naar de stories.
Voice
Voice in social media wordt nog niet zoveel gebruikt als dat er van te voren werd verwacht. We zien voice search met name bij de zoekmachines stijgen, maar binnen de socials blijft het bij podcasts en voice-opnames in WhatsApp. Naar verwachting zal het aandeel van voice in zoekopdrachten 50 procent zijn, een flinke groei!
Vooruitblik naar 2020
Wat staat ons te wachten in het nieuwe jaar en waar moet je in 2020 écht op inspelen?
- TikTok
Wanneer er een nieuw social mediakanaal uit de grond wordt gestampt zijn we vaak nog huiverig om het te gebruiken. Maar om TikTok kun je niet meer heen. Met deze app kun je korte muziekvideo’s maken en delen met vrienden. Dit videonetwerk groeit erg snel en heeft al 3,5 miljoen gebruikers in Nederland. TikTok zal de komende tijd alleen maar groeien en is er zeker een om in de gaten te houden.
- Creatieve content
Waar het in eerste instantie met name draaide om cijfers, conversies, CTR etc. Staat nu met name creatieve content weer hoog op de agenda. De cijfers blijven altijd belangrijk, maar creativiteit gaat meer en meer het succes van een merk bepalen. Met steeds meer content op de social mediakanalen is het belangrijk om op te vallen met goede en vernieuwende berichten.
- Privacy
Er zijn een aantal voortekenen die erop duiden dat social media langzaam maar zeker van open naar gesloten gaan. In Amerika hebben al 50 procent van de gebruikers hun instellingen op ‘private’ gezet. Ook Zuckerberg gaf namens Facebook aan dat social media veel meer privé zullen worden dan voorheen.
- AR en social media
Argumented reality komt al een paar jaar terug in de trends, maar komt nog niet helemaal van de grond. Ook dit jaar wordt verwacht dat het meer zal worden ingezet. Nu er steeds meer mogelijk is en het ook vaak wordt gekoppeld aan e-commerce, zal AR steeds belangrijker worden. Wie weet zien we in 2020 wel via social media hoe die nieuwe schoenen ons staan of kunnen we direct dat leuke shirtje op onszelf ‘passen’.
- Lokaal adverteren
Door het overschot aan content wordt het steeds lastiger om relevant te zijn en om het publiek te bereiken. Daarom wordt de focus in 2020 steeds meer op de lokale omgeving gelegd. Het gaat met name om retailmerken met een fysieke locatie. Vanuit social media kun je heel goed targetten op mensen die zich in de omgeving van de winkel bevinden en daarmee de winkelbezoeken stimuleren.
Wil jij meer successen behalen op social media in 2020? Onze marketeers helpen je hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op of stuur een appje naar 0229 763000.