Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat en Pinterest: social media die we inmiddels allemaal kennen. Maar welke social mediakanalen zijn zakelijk het meest geschikt? En wat moet je waar plaatsen? Een werknemer met een jubileum, zet je dat op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram? Of misschien op al deze kanalen? Geen paniek, ipsis helpt je uit de brand!

Super voor zakelijk gebruik

De social mediakanalen die het meest geschikt zijn voor zakelijk gebruik zijn Facebook en LinkedIn. Afhankelijk van het soort bedrijf en doelgroep kunnen Instagram en Snapchat ook heel geschikt zijn. Biedt jouw bedrijf diensten aan? Dan kun je het beste Facebook en LinkedIn inzetten. Verkoop jij prachtige producten? Dan zou je aan Facebook en LinkedIn ook Instagram en Snapchat kunnen toevoegen. Deze kanalen kunnen naast de meest bekendere kanalen ook meerwaarde voor jouw bedrijf kunnen creëren. Instagram en Snapchat zijn met name zeer geschikt als je mooie lifestyle producten verkoopt. Denk hierbij aan sieradenmerken of kledingwinkels.

Maar vergreet je doelgroep niet!

De doelgroep van jouw bedrijf kan zeer bepalend zijn bij de keuze voor het juiste social mediakanaal. Zoek je een zakelijke doelgroep? Dan kun je het beste op LinkedIn richten in combinatie met Facebook. Hierbij promoot je op Facebook berichten voor de zakelijke markt gericht op ondernemers en bepaalde interesses. Ben je meer op zoek naar de particuliere markt? Dan is Facebook uitermate geschikt voor jou! Wil je daarbij ook nog eens een jongere doelgroep bereiken? Of verkoop je mooie producten zoals sieraden, kleding en/of andere lifestyle producten? Dan is het ook zeker de moeite om Instagram goed te benutten. Op Instagram gaat het om mooie foto’s en mooie producten. De gebruikers van Instagram doen vaak een aankoop na het zien van een interessant artikel op dit social mediakanaal.

Combineer voor het optimale resultaat

Maar moet ik al die kanalen nu gaan gebruiken voor mijn bedrijf? Je moet niks! Kies welke kanalen van meerwaarde kunnen zijn voor jouw bedrijf. Hierbij werkt een combinatie van twee kanalen vaak heel goed. Zo kun je op Facebook goed leuke nieuwtjes of weetjes over het bedrijf delen. Denk hierbij aan die werknemer met zijn of haar 10-jarig jubileum of aan een nieuwe klant en/of opdracht, veranderingen aan het bedrijfspand, het voorstellen van werknemers en ga zo maar door! Facebook is heel goed om de gezichten achter het bedrijf te laten zien. LinkedIn is hier echter geen medium voor, dit wordt voornamelijk zakelijk gebruikt. Gebruik LinkedIn voor het plaatsen van vacatures en interessante zakelijke ontwikkelingen binnen het bedrijf. Zo heeft ieder social mediakanaal zijn eigen voor- en nadelen. Aan jou de keuze welke je kiest.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over welke social media geschikt zijn voor jouw bedrijf? Of wellicht andere vragen over online marketing/social media? ipsis helpt je graag verder! Neem contact met ons op via 0229 - 27 27 00 of vul ons contactformulier in.

social_media_wat_waar.jpg