Er zijn enorm veel tools om social media te monitoren. Tijdens mijn zoektocht naar gratis tools ben ik er minstens 100 tegengekomen. Hieruit heb ik een lijstje opgesteld met 10 tools. Iedere tool heeft zijn eigen sterke punten. Ze hebben echter allemaal één ding gemeen, ze bieden gratis nuttige informatie! In onderstaande lijst staan deze tien tools, met daarbij een korte beschrijving van de mogelijkheden.
Snoobi Analytics
Social media zijn er niet alleen voor de kopers. De Social Media Bezoekersinformatie die Snoobi Analytics biedt, combineert informatie over bedrijven met die van het gedrag van potentiële kopers in social media. Je ziet hoe actief ze zijn in social media, in welke onderwerpen uw potentiële kopers geïnteresseerd zijn, met wie ze contact hebben, kortom: je krijgt handvatten om een prospect of klant te benaderen.
Als partner van Snoobi laten vertellen wij je graag over alle mogelijkheden die het programma biedt. Neem contact met ons op als u meer wilt weten.
SocialMotus
SocialMotus is een zeer uitgebreide tool. Bij het aanmaken van een account krijg je een code die je op een bedankpagina van je website kunt plaatsen. Daarmee kun je bijvoorbeeld analyseren hoe veel bestellingen er op jouw website zijn geplaatst door klanten die via social media op je website terecht zijn gekomen. Daarnaast biedt SocialMotus ook de mogelijkheid om nieuwe klanten te vinden door de followers van je concurrenten te bekijken. Je kunt dit op allerlei verschillende manieren filteren.
In vergelijking met andere gratis tools biedt SocialMotus erg veel informatie. Je kunt met deze tool grafieken zien over je followers, likers of retweets.
HootSuite
Via HootSuite kun je via één applicatie zien wat er op verschillende netwerken (zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Foursquare) gebeurt. Je kunt berichten inplannen, maar ook links automatisch laten verkorten. HootSuite biedt daarnaast de mogelijkheid om rapporten te laten samenstellen zoals jij het wilt. HootSuite is ook beschikbaar op de iPhone, iPad, BlackBerry en Android-toestellen.
Social Mention
Social Mention is een zoekmachine voor social media. Via deze tool kun je zien wat er over jouw bedrijf of product wordt gezegd. Social Mention zoekt deze informatie op bijna 100 verschillende sociale platformen.
SocialPointer
SocialPointer maakt het mogelijk om berichten op allerlei sociale netwerken te volgen. Je kunt je eigen bedrijfsnaam invullen, maar ook die van je concurrent. Daarnaast kun je keywords toevoegen waar je updates over wilt lezen.
Wildfire
Deze tool kun je alleen gebruiken voor Twitter en Facebook. Wildfire is een handige tool als je inzage wilt krijgen in de groei van je fans of volgers. Deze kun je dan vergelijken met andere pagina’s.
Klout
Als je je registreert bij Klout, wordt er een score berekend die aangeeft hoe invloedrijk je bent op Twitter of Facebook. Je score wordt bijvoorbeeld hoger naar mate je meer retweets, mentions en followers krijgt. Een hoge score betekent dus dat mensen je interessant vinden!
Edgerank Checker
Deze tool is alleen te gebruiken voor een Facebook-pagina. Facebook maakt gebruik van een zogenaamde Edgerank. De Edgerank is ontwikkeld om te bepalen welke updates er op Facebook worden getoond. Wanneer er veel likes, comments en shares zijn, wordt de Edgerank hoger. Met de Edgerank Checker kun je je Edgerank zien. Daarnaast biedt deze tool informatie over de beste tijd wanneer je berichten kunt plaatsen, en wat voor soort berichten de meeste reacties/likes opleveren.
Qwitter
De laatste gratis tool in dit lijstje is Qwitter. Via deze tool kun je in de gaten houden wie er besloten heeft om jou niet meer te volgen op Twitter.