Door: Klaas Hauwert
Altijd al journalist willen zijn? Misschien bent u dat al een beetje. Twittert u vaak? Zet u wel eens filmpjes op YouTube? Liked u facebookberichten? Niet zo heel interessant, tenminste als het om persoonlijke berichten gaat. Maar stel, u bent in het midden van een natuurramp als in Haïti een paar jaar geleden. Of u bent getuige van een bankoverval. Dan stijgt de nieuwswaarde van uw tweets of foto’s ineens en is er de kans dat het overgenomen word door de nieuwsmedia.
Amateurbeelden
We zien het steeds vaker, amateurbeelden bij het nieuws. Het is het soms al niet meer waard om een nieuwscrew te sturen. Een journalist die op internet zit te speuren heeft misschien nog wel meer kans op een primeur en kan gegevens veel sneller verzamelen. Vooral nieuwszenders als CNN maken hier veelvuldig gebruik van. Ze gaan zelfs een stapje verder, ze laten u tweeten over het nieuws en gebruiken deze tweets weer in de uitzending. Zo voedt het publiek als het ware het nieuws. Ook kan er door veel ‘gelike’ een hype ontstaan rond een bepaald item waardoor het de televisie haalt. In zulke gevallen informeert niet het nieuws het publiek, maar andersom, het publiek informeert het nieuws.
Fact checked news is old news
Door de snelheid van social media gaan interessante filmpjes en feitjes binnen no time de hele wereld over. Hartstikke leuk, maar er zit ook een gevaar in als dit klakkeloos word overgenomen door de ‘echte’ nieuwsmedia. Een ludiek voorbeeld is een internetfilmpje dat een paar weken geleden z’n ronde deed op social media. Een meisje dat een ‘twerk’ dans aan het doen is, valt om en vliegt in brand.
Hilarisch... maar nep. Georkestreerd door talkshowhost Jimmy Kimmel die dit onthulde in zijn programma. Maar pas nadat verschillende media het hadden gerapporteerd als echt.
Een ander voorbeeld, budgetbejaardenhuis, een plan om een gevangenis om te bouwen tot bejaardenhuis. Dit bleek een stunt van Delta Loyd, maar werd na social media ophef als feit op de website van de Volkskrant getoond.
Journalistieke integriteit
De nieuwsmedia heeft het moeilijk. Veel kranten gaan failliet of moeten herstructureren, dit gaat zo ver dat een krant in Chicago al hun fotografen ontsloeg - de journalisten maken de foto’s, maar met hun iPhone.
Het internet heeft misschien dit probleem veroorzaakt, maar het biedt ook oplossingen. Websites als www.factcheck.org gaan nieuwsberichten nauwkeurig na en rapporteren fouten.
In Nederland lijkt het nog mee te vallen met de invloed van social media op het nieuws. Toch moeten we waken dat onderzoeksjournalistiek en fact checking behouden wordt. Persoonlijk ben ik niet op zoek naar nieuws dat ergens tussen pulp en fictie in zit.
Referenties:
http://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/06/03/this-might-not-work-chicago-sun-times-fires-all-its-photographers-to-replace-them-with-iphones/
http://www.frankwatching.com/archive/2013/08/29/budget-bejaardenhuis-hoe-je-kon-weten-dat-t-nep-was/#more-255269
http://whatspinksthinks.com/2010/01/13/cnn-relies-on-social-media-haiti-earthquake-coverage/
Meer informatie over de mogelijkheden van social media? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.