De vindbaarheid en score van jouw website op de zoekmachine wordt bepaald door Google. Zij hebben de touwtjes in hadden als het gaat om de regels van jouw score. Eens in de zoveel tijd past Google haar algoritme aan en worden we weer opgeschrikt met nieuwe regels. Het algoritme van Google is bepalend voor de ranking van de zoekresultaten en zorgt dus of jouw website goed scoort of niet. Onlangs is er een nieuwe update gekomen en deze straft websites met waardeloze content en advertenties af. De relevantie van de content op jouw website is nu belangrijker dan ooit!
SEO 2.0
Voorheen werden er een aantal slimme SEO-trucjes toegepast om zo de vindbaarheid en ranking te verbeteren. Na de laatste update is dat niet meer mogelijk. Metatags en keywordtags maken geen verschil meer. Met alleen een aantal zoekwoorden hier en daar terug laten komen red je het niet meer. Om de organische vindbaarheid van jouw website te vergroten staat relevantie centraal.
Relevantie was altijd al belangrijk, maar door de nieuwe update van Google ligt de focus hier nog meer op. Het plaatsen van verborgen zoekwoorden en links en het inzetten van automatisch gegenereerde content kunnen zelfs zorgen voor een heuse penalty. Dit houdt in dat de website wordt afgestraft en lager wordt gerankt, of zelfs helemaal niet meer wordt opgenomen in de zoekresultaten.
Website Google-proof maken
Wat kunnen we doen om de website geschikt te maken voor Google? De zoekmachine straft websites af die zorgen voor slechte gebruikerservaringen, irrelevante content bieden, veel betaalde affiliate links opnemen, advertentieruimte verkopen en veel “gemaakte” of geautomatiseerde content bevatten.
Om deze afstraffing te voorkomen kunnen we het volgende doen:
- Aantal advertenties verminderen.
- Verwijderen van backlinks met slechte kwaliteit.
- Relevante content schrijven.
- Beperk het aantal affiliate links.
- Wees voorzichtig met het drastisch aanpassen van bestaande content en verwijder niet zomaar content van de website.
Relevante content
Wil jij goed scoren op de zoekmachine? Dan is de content een punt wat aangepakt moet worden. Misleiding wordt steeds lastiger, de content die hoog scoort in de zoekresultaten is ook daadwerkelijk relevant. Google herkent synoniemen, scant links en de content die daarachter hangt. De meta descriptions moeten uniek zijn en slaan op de content. Gebruik je links en verwijzingen? Zorg er dan voor dat de tekst achter de link past bij de tekst op jouw website. Koppen moeten relevante woorden bevatten en links met ‘klik hier’ kunnen echt niet meer.
Websites die daadwerkelijk een waarde toevoegen voor hun bezoekers worden dankzij de laatste update van Google nog beter gerankt. Wil jij waarde toevoegen voor jouw bezoekers en goed gevonden worden? Wij helpen jou graag! Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 27 27 00 of vul het contactformulier in.