In deel 1 van de serie ‘Pinterestmarketing’ legde ik je uit dat Pinterest een prachtig medium is voor zakelijk gebruik, specifiek voor online marketing en conversie. Aan de hand van 4 praktische stappen leg ik je de basis uit van hoe je Pinterest integreert in je website en marketingstrategie.
Stap 1: Creëer een account
De eerste stap is het creëren van een Pinterestaccount. Dit doe je op de website van Pinterest zelf. Wil je meer voordelen van Pinterest, zoals niet een voornaam en achternaam hoeven invullen als accountnaam (lastig als je bedrijfsnaam uit 1 naam bestaat) en inzage hebben in statistieken, zet je privéaccount dan om in een zakelijk account. Dit doe je door in je account op de 3 puntjes naast elkaar te klikken en vervolgens ‘zakelijke tools gebruiken’ aan te klikken. Heb je nog geen Pinterestaccount, maak dan direct een zakelijk account aan.
Stap 2: Pinbutton
Voeg een ‘Pinit’-knop toe aan afbeeldingen op je website. Afbeeldingen op jouw website kunnen zo door websitebezoekers met een Pinterestaccount op Pinterest gepind worden. Je voegt de knop toe aan je website door een code toe te voegen aan je website die je vindt in het developersgedeelte van Pinterest.
Let erop dat je aan de achterkant van de website relevante beschrijvingen toekent aan de afbeelding. Wanneer de afbeelding door een bezoeker vanaf je website aan zijn of haar bord wordt toegevoegd, krijgt de afbeelding de beschrijving die jij eraan gaf mee. Die beschrijving is voor elke Pinterestgebruiker zichtbaar en prikkelt om door te klikken naar het artikel of de pagina op jouw website waar de afbeelding op te vinden is. Geef de afbeelding daarom bij voorkeur de titel van het artikel of de pagina waarin de afbeelding staat of van het product waar het in de afbeelding om gaat.
Stap 2: Eigen borden
2a) Maak een set eigen borden aan in de categorieën die aansluiten bij je bedrijfsvoering. Heb je bijvoorbeeld een webshop in sieraden, maak dan borden als ‘gold plated hoops, ‘arm candy’ en ‘body jewelry’ aan. De namen mogen best pakkend zijn, maar houd ze wel duidelijk.
2b) Zoals ik in stap 2 al aangaf zijn sterke, duidelijke beschrijvingen belangrijk om gevonden te worden op Pinterest. Voeg daarom niet alleen aan je pins, maar ook aan je borden duidelijke beschrijvingen toe die aangeven wat er te vinden is op de borden. Pinterestgebruikers kunnen er namelijk voor kiezen om binnen hun zoektermen te zoeken naar pins, maar ook naar borden.
Stap 3: Pin eigen content
Ga nu naar je website en pin afbeeldingen uit artikelen, pagina’s of je webshop waar jij traffic naartoe wil genereren op jouw relevante borden. Om weer het voorbeeld van de webshop in sieraden aan te halen: pin afbeeldingen van gold-plated creolen op het bord ‘gold plated hoops’.
Stap 4: Pin content van anderen
Pinterest behoort tot de sociale media. Wat Pinterest vooral een sociaal medium maakt, is het feit dat je verzamelingen met elkaar kunt delen en van elkaar kunt overnemen. Dit kan zeker ook als bedrijf zijnde, waarbij je de interactie aangaat met je doelgroep. Pin daarom gerust mooie afbeeldingen die aansluiten bij jouw borden van andere gebruikers op jouw borden. Wees niet bang dat je daardoor mogelijk soms naar andere websites verwijst; dit is erg sociaal en persoonlijk vind ik het juist erg krachtig.
Aantrekkingskracht, opvallen en interactie
Voila: je hebt nu een goede start gemaakt met Pinterestmarketing. Je account is opgezet en je borden staan klaar. Er zijn natuurlijk nog veel meer tips die jou helpen sterke Pinterestmarketing te voeren. Voor een groot deel gaan deze om de vorm en uitstraling van de pins, wat bij een dergelijk sterk visueel medium als Pinterest erg belangrijk is.
In deel 3 van de serie ‘Pinterestmarketing’ leg ik je daarom graag uit hoe je op Pinterest zorgt voor aantrekkingskracht en opvallen door middel van vorm en uitstraling van je pins. Daarnaast zal ik kort ingaan op het stimuleren van interactie binnen het medium. Benieuwd? Zorg dan dat je het 3e deel van deze serie niet mist door je hier in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
Meer informatie over online marketing? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.