Dat Instagram goed werkt als medium om je doelgroep te bereiken wist je vast wel. Maar kende je de mogelijkheden van Pinterest voor online marketing eigenlijk al? Ik praat je bij over de mogelijkheden van dit visuele medium.
Virtueel moodboard
Pinterest is een social medium, dat zich online bevindt. Pinterest is te bereiken via internet en je kunt de Pinterest-app installeren.
Kort samengevat is Pinterest een medium waarin plaatjes op virtuele borden worden vastgepind. De plaatjes kunnen afkomstig zijn van websites, waarbij ze worden ge-embed op Pinterest, of ze kunnen direct op Pinterest geüpload zijn. Vergelijk het met een digitaal moodboard: je vindt plaatjes in een tijdschrift, knipt ze uit en pint ze vast op een bord, of maakt zelf een krabbeltje dat je vastpint.
Content gaat viraal
Het fijne van Pinterest is dat je de plaatjes op je digitale moodboard inzichtelijk kunt maken voor anderen, die vervolgens jouw plaatjes kunnen ‘liken’ en kopiëren naar hun eigen moodboard. Je kunt ook ‘pins’ (gepinde afbeeldingen) doorsturen naar andere gebruikers. Gebruikers delen zodoende content. Goede content kan daardoor viraal gaan, waar menig marketeer hartkloppingen van krijgt.
Pull-marketing
Daarnaast kun je binnen dit medium zoeken naar plaatjes voor op jouw moodboard door een relevante zoekterm in te geven in het zoekveld. Vindt jouw doelgroep naar aanleiding van een eigen zoekactie jouw content, dan noem je dit in marketingtermen ‘pull-marketing’. Het tegenovergestelde van pullmarketing is ‘pushmarketing’. Pullmarketing is niet beter dan pushmarketing; de twee marketingtechnieken vullen elkaar juist goed aan.
Inspiratie
Pinterest wordt door veel gebruikers gebruikt ter inspiratie voor bijvoorbeeld mooie outfits, make-up, gerechten, kapsels of woninginrichting. Gebruikers kunnen plaatjes die ze interessant vinden pinnen binnen categorieën. Hiervoor maken gebruikers eigen borden aan, bijvoorbeeld in de categorieën ‘kapsels’ of ‘gerechten’. Zo hebben gebruikers, vooral als ze de app gebruiken, hun inspiratie altijd binnen handbereik.
Zichtbaarheid, imago en autoriteit
Nu komt het mooie: wat als jouw bedrijf in de broekzak van haar doelgroep kan zitten, binnen handbereik en gebruikt wordt als inspiratiebron? Met Pinterest kan het! Pinterest draagt op die manier bij aan het vergroten van jouw zichtbaarheid, het versterken van het imago van jouw bedrijf en het verwerven van een autoriteitsstatus.
Traffic en conversie
Dan hebben we het nog niet een gehad over de kracht van Pinterest voor trafific en conversie. Ik leg het je uit aan de hand van mijn eigen Pinterestgedrag. Ik durf het bijna niet zeggen, maar ik ben een plantengekje. Mijn liefste bord is dan ook ‘INDOOR PLANTS’. In het zoekveld geef ik de zoekterm ‘planten’ op en selecteer daarna op ‘woonkamer’. Vervolgens verschijnt er een rits plaatjes in beeld waar ik doorheen scrol.
Ik zie een mooie plant en pin hem op mijn bord. Vervolgens klik ik op het plaatje en word doorgestuurd* naar de website van Interior Junkie; een blogger die haar geld verdient met advertentie-inkomsten, die worden berekend aan de hand van bezoekersaantallen op de website. De eigenaresse van deze blog heeft dus door middel van haar pin gezorgd voor traffic naar haar site en inkomsten.
Traffic en conversie: check! Conclusie: deze onderneemster heeft de kracht van Pinterest voor haar bedrijf heel goed begrepen.
Kansen voor webshophouders
Wat mij opvalt is dat nog maar weinig webshops vertegenwoordigd zijn op Pinterest; ik kom er vooral bloggers tegen. Wat mij betreft bestaat er op Pinterest dus nog een groot gat dat opgevuld kan worden door met name webshophouders, maar zeker ook door andere ondernemers die zich online presenteren. In dit geval kunnen we dus leren van bloggers, die zich online sterk weten te presenteren.
Pinterestmarketing deel 2
Lijkt het jou wat om Pinterest voor marketingdoeleinden te gaan gebruiken? In deel 2 van de serie Pinterestmarketing leer ik je hoe je in 4 eenvoudige stappen een account aanmaakt, opzet en invult.
Meer informatie over online marketing? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.
* Let op: dit werkt alleen indien er een url aan de afbeelding is toegekend. Hoe je dit doet vertel ik je in deel 2 van deze serie.