Grotere bedrijven als Spotify en Coolblue werken er al een tijdje mee, maar ook voor kleinere bedrijven is het prima haalbaar: personalisatie van de website. Door jouw website te personaliseren til je de klantervaring naar een hoger niveau. Hoe werkt dat precies en hoe start je met personalisatie? Wij vertellen het je!
Wat is personalisatie?
Wat we nu vooral zien is dat er een algemeen aanbod of boodschap wordt gedeeld met alle klanten. Met personalisatie kun je het aanbod of de content personaliseren en laten aansluiten op de interesses, verwachtingen en behoeften. Je biedt unieke content aan een bezoeker en baseert dat op eerdere bezoeken, zoekgedrag, interacties en bedrijfsgegevens. Dankzij deze data kun jij een goede klantervaring bieden.
Waar begin ik?
Niemand verwacht dat je direct jouw volledige website kunt personaliseren. De mate waarin je dit op kunt pakken is te verdelen in vier categorieën:
- Geen personalisatie: daarbij is het aanbod hetzelfde voor iedere bezoeker.
- Doelgroepgerichte personalisatie: je stelt een segmentcriteria op waarmee je groepen kunt onderscheiden en verdelen. Iedere groep krijgt andere content te zien.
- Automatische personalisatie: op basis van het online gedrag van een bezoeker wordt deze ingedeeld in een doelgroep die op basis van segmentatie wordt gemaakt.
- 1-op-1: persoonlijker dan dit wordt het niet. Een goed voorbeeld hiervan is de discover weekly van Spotify. Je krijgt een afspeellijst volledig afgestemd op jouw smaak, gebaseerd op eerdere nummers en genres die je hebt geluisterd.
Is dit voor mij wel van toepassing?
Is personalisatie wel van toepassing op jouw website en branche? Ga eerst eens na wat voor type bezoekers je hebt. Keren ze vaak terug op de website of is het een eenmalig bezoek? Bij terugkerende bezoekers bouw je veel data op en kun je het aanbod steeds persoonlijker maken.
Aan de slag met personalisatie
Doorloop de volgende vier stappen om van personalisatie een succes te maken.
- Doel
Zoals alle marketingactiviteiten start ook de personalisatie met het bepalen van het doel. Wie wil je bereiken en wat wil je voor elkaar krijgen bij de doelgroep. Personalisatie is een middel om andere doelen te behalen. Duik daarom in jouw huidige doelen: wil je conversies verhogen, de waarde van de conversies verhogen, verkopen in bepaalde regio’s verhogen etc. Voor welk doel zet jij personalisatie in?
- Doelgroep en segmenten
Welke doelgroep wil je bereiken en wie wil je personalisatie aanbieden? Wat is hun gedrag, interesse en waar bevinden zij zich? Alle data die je hebt van jouw doelgroep kun je inzetten om goede segmenten aan te maken.
- Data verzamelen
Verzamel alle data en informatie die je hebt van jouw doelgroep. Wat kun je halen uit de Google Analytics statistieken, e-mailcampagnes en CRM-systeem. Voeg de data samen en bekijk welke touchpoints er zijn. Dit geeft vaak al veel inzicht. Bekijk wat je mist en waar je eventueel nog aan kunt komen. Op basis van goede data kun je een personalisatieplan maken.
- Experimenteren
Nu je weet wie je wil bereiken, wie je voor je hebt en welke data je al tot beschikking hebt, kun je gaan experimenteren met de personalisatie. Dit kun je al klein starten: van een gepersonaliseerde headerfoto of introblok op de website tot een persoonlijk productaanbod.
Personalisatie inzetten
Ben jij overtuigt van de kracht van personalisatie? Probeer het dan eerst eens klein uit. Zo kun je uitproberen wat wel en wat niet werkt. Meet dit goed en bouw het met de resultaten van de eerste test steeds verder uit. Heb jij hulp nodig hierbij? ipsis helpt je graag verder. Neem voor meer informatie of het maken van een afspraak contact met ons op.