Beslissingen maak je in 95% van de gevallen onbewust. Dit betekent dus dat je maar 5% bewuste beslissingen maakt. In de marketingwereld kun je hier goed op inspelen en het gedrag van jouw doelgroep beïnvloeden. Dit doe je met neuromarketing, een term die nog relatief nieuw is.

Bij neuromarketing beïnvloed en verkoop je (jouw potentiële klanten) simpel gezegd via het brein. Je leest activiteiten in de hersenen uit en de emoties en inzichten die daarbij komen kijken gebruik je voor marketingtoepassingen. Maar hoe kun je hier zelf op inspelen op social media? Hieronder een aantal tips op een rijtje om mensen onbewust te verleiden.

Neuromarketing.jpg

Sterke visuele beelden

Het brein neemt beelden sneller op dan tekst. Niet 10 of 100 keer sneller, wel 60.000 keer sneller. Visuele beelden staan veel langer in het geheugen gegrift en de informatie kun je maar liefst drie dagen later nog voor 65% herinneren. Dit in tegenstelling tot tekst of informatie die je te horen krijgt, waarvan je drie dagen later maar ongeveer 10% zal herinneren. En men zegt niet voor niets ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’.

Maak dus zeker gebruik van sterke, krachtige en professionele beelden die direct aanspreken. Deze beelden hebben onbewust een positief effect op het brein.

Raak de emotie

Speel in op de emotie van mensen. Het hangt natuurlijk wel af van jouw product op welke manier dit effect zal hebben op jouw potentiële klant. Onderzoek daarom goed wie jouw doelgroep is en welke onderwerpen, afbeeldingen en kleuren positieve emoties opwekken. Dit kunnen bijvoorbeeld foto’s of video’s zijn waarbij sterk wordt ingespeeld op emoties als lachen, huilen en ontroeren of vreugde. De doelgroep zal zich dan sneller in jouw boodschap herkennen of geïnteresseerd zijn en zich onbewust verbonden voelen met jouw bedrijf.

Laat mensen zien

Over het algemeen is gebleken dat wij ons aangetrokken voelen tot gezichten. Blije gezichten spreken mensen bijvoorbeeld meer aan dan gezichten met een andere gezichtsuitdrukking. Een blij gezicht geeft ons namelijk een positieve en vriendelijke indruk. Echtheid is hierbij wel van groot belang. Wanneer dit niet overkomt heeft dit een averechts effect.

Taal – Keep it simple!

Heldere en duidelijke teksten zijn van groot belang. Houd het simpel. Op deze manier is het makkelijker te begrijpen en dat maakt het lezen bewust én onbewust ook leuker. Het brein kan de tekst namelijk beter opslaan en verwerken.

Neem contact op

Vind jij het lastig om goede content te creëren voor jouw socialmediakanalen en kan jij hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Neem gerust contact met ons op!

Neem contact op

Chantal Alt 1 Breed
Geschreven door:

Chantal Dekker

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Overzichtsafbeelding Socialsearch Ipsis 1300X1300px

Social search: social media gebruiken als zoekmachine

blog-socialtrends-ipsis.jpg

Socialmediatrends voor 2024

nieuwsbrief-socialmedia-ipsis.jpg

Optimaliseer je socialmedia-marketing met deze ChatGPT tips

blog-socialtrends-ipsis.jpg

Socialmediatrends voor 2024

nieuwsbrief-socialmedia-ipsis.jpg

Optimaliseer je socialmedia-marketing met deze ChatGPT tips