Shoppen, vooral voor veel vrouwen is er bijna niks leuker. Toch blijkt uit onderzoek dat er ook veel ergernissen uit het winkelen voortkomen, waardoor veel consumenten hun aankopen steeds meer en meer verleggen naar de online winkelmogelijkheden. Lekker comfortabel bestellen vanuit je luie stoel of onderweg naar je werk. Online shoppen vanaf een mobiel of tablet, het is een trend die maar door blijft zetten. Een webshop is dan ook heel geschikt als verkoopkanaal of ter ondersteuning van jouw winkel. Mits deze functioneel, conversiegericht en gebruiksvriendelijk is. Er blijken helaas aardig wat webshops te zijn die niet te voldoen aan de eisen voor ‘lekker online shoppen’. Ik zet wat situaties op een rij, je herkent ze vast! Aanvullend een aantal tips ter verbetering van een webshop.
Terug naar eerste pagina
Je bent op zoek naar een nieuwe broek en bent inmiddels bij pagina 10 aangekomen. Je klikt op een broek die jou leuk lijkt, maar het blijkt niet het model te zijn waar je naar zoekt. Vervolgens klik je op vorige om verder te kunnen zoeken, maar in plaats van dat je weer op pagina 10 verder gaat wordt je terug naar pagina 1 genavigeerd.
TIP Maak een zoektocht voor de consument zo makkelijk mogelijk en zorg er voor dat ‘terug naar eerste pagina’ een keuze is van de consument zelf. Dit verhoogt de conversie van jouw website.
Werking winkelmandje
Het komt heel vaak voor dat een webshop de inhoud van het virtuele winkelmandje niet opslaat. Steeds meer mensen shoppen het mandje via een telefoon vol maar doen de uiteindelijke bestelling via een laptop. Wat als jouw winkelmandje dan vervolgens weer leeg is omdat de producten niet zijn opgeslagen? Zoek je alle producten nu weer op om deze nogmaals in het winkelmandje te plaatsen? Die kans is heel klein.
TIP Zorg dus voor een functie waarmee de producten in een winkelmandje worden opgeslagen. Laat klanten bijvoorbeeld inloggen op hun account en geef ze de mogelijkheid een ‘wish list’ op te stellen met artikelen die zij graag willen hebben. Handig voor bijvoorbeeld een lijstje voor verjaardagscadeaus.
Betalen met iDeal
Je bent een uurtje verder: Jouw winkelmandje is lekker gevuld, alle producten zijn opgeslagen. Je bent blij! Het is tijd om af te rekenen. Vervolgens kom je er achter dat je in deze webshop niet met iDeal kunt betalen.
TIP Maak betalen met iDeal mogelijk. Niet iedereen is namelijk in het bezit van een creditcard, en betalen met iDeal is zó makkelijk en klantvriendelijk. Daarnaast is betalen met iDeal goedkoper dan bijvoorbeeld PayPal en ontvang jij direct de omzet op jouw bankrekening.
Responsive design
Veel webshops worden vanaf een mobiele telefoon bezocht. Als jouw website bijvoorbeeld niet meeschaalt met de afmetingen van een scherm van een mobieltje of tablet, dan haakt een bezoeker af.
TIP Zorg voor een ‘responsive design’ en speel hiermee in op de leesbaarheid en de bruikbaarheid van jouw webshop. Waak er ook voor dat jouw webshop niet te veel tijd nodig heeft om te moeten laden. Die tijd gebruikt de consument vaak om over te stappen naar een andere webshop.
Verzend- en retourkosten
Hoge verzendkosten, het maakt de aankoop van een kledingstuk online soms niet aantrekkelijk en zorgt ervoor dat je twijfelt over jouw aankoop of misschien zelfs afhaakt. In een enkel geval wordt er ook nog eens gevraagd om de kosten van retourneren te betalen.
TIP Maak bestellen via jouw webshop aantrekkelijk en probeer de consument hierin tegemoet te komen. Kun je bijvoorbeeld de prijs van jouw producten iets verhogen zodat je geen verzendkosten hoeft te rekenen? Als er al verzendkosten zijn betaald, zorg er dan zeker voor dat het betalen van retourkosten niet nodig is.
ipsis ontwikkelt al jaren webshops voor diverse branches. Ook eens sparren over de mogelijkheden? Je kunt ons bereiken via 0229 27 27 00, via Twitter, gebruik maken van het contactformulier of de chat op onze website.