Adverteerders gaven in 2013 voor 1,3 miljard euro uit aan reclame via digitale kanalen. Dat is een stijging van 8,4 procent. Het IAB-onderzoek van Deloitte laat zien dat videoreclame in Nederland groter is dan reclame op mobiele apparaten.
Het in maart verschenen jaarlijkse adspend-rapport (PDF) laat zien hoe adverteerders in Nederland hun digitale euro’s uitgaven. De cijfers zijn inclusief bestedingen bij Google en Facebook.
Het meest opvallende is forse stijging van in gebruik van mobiele reclame, 6 procent ten opzichte van 2012.
Ook het gebruik van display advertenties laat een verrassend beeld zien. Veertien procent, 73 miljoen euro, van het displaybudget gaat naar videoreclame. Een groot deel daarvan gaat naar YouTube. Nog eens tien procent van de displaybestedingen ging vorig jaar naar het mobiele kanaal. Tweederde was op telefoons te zien, een derde op tablets.
Nog meer dan video en mobiel waren de displayuitgaven aan automated trading, het automatisch verhandelen van advertentieruimte. De bestedingen hierbij nemen met een 35,5 procent toe van 76 miljoen naar 103 miljoen euro.
Op basis van de actuele marktontwikkelingen denkt Deloitte dat de online reclamebudgetten in 2014 met 6,8 procent zullen stijgen. Daarmee daalt de groei met ongeveer een derde.
Meer informatie over online reclame? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.
Bron
:
Emerce.nl