Door: Klaas Hauwert
AdEaters is een concept verzonnen door de Fransman Jean Marie Boursicot, een verwoed verzamelaar van reclamespotjes. Elke jaar plakt hij de meest bijzondere reclames aan elkaar tot een 5 uur durende speelfilm. Deze film wordt overal ter wereld getoond, in 2010 zelfs al in 40 landen. Sinds vorig jaar wordt ook Pathé Tuschinski verblijd met deze uitputtingsslag, want 5 uur film kijken (reclame of niet) is nogal wat. Ik was erbij.
Daarom is de avond ook verdeeld in 4 blokken film, tussendoor opgevuld door een DJ die partymuziek draait en mensen de kans geeft om een beetje rond te springen en drankjes te halen. Het is niet de normale bioscoopsfeer, af en toe staan er mensen op het podium te dansen en je kan luidkeels je mening uiten onder de film. Maar dit is natuurlijk bijzaak, het gaat voornamelijk om de film zelf, en vooral om de vraag, is reclame interessant genoeg om in een bioscoop te tonen?
Het antwoord is Ja (....en nee). Ja, er zitten een groot aantal meesterwerkjes tussen, bijvoorbeeld een Aziatische reclame voor Microsoft Office 2007 (jammer genoeg heb ik deze niet terug kunnen vinden op YouTube) dat een absoluut absurde verhaallijn combineert met humor die niet zou misstaan in de Britse TV-serie The Office. Ook zijn er momenten van schoonheid, zoals de Greenpeace "Give Earth a Hand" reclame. Momenten van emotie bij realistische, shockerende waarschuwingsreclames tegen rijden met alcohol. Alsmede momenten van spektakel in bijvoorbeeld een ducttape zombie reclame. Allemaal elementen die we ook in de populaire speelfilms verwachten. Maar dan verpakt in 30 seconden tot 2 minuten durende minifilms. De originaliteit en creativiteit spat er vaak vanaf.
Dan komen we tot de 'Nee', 5 uur was wel erg lang, niet geholpen door dat veel van de (naar mijn mening) beste reclames in de eerste 2 blokken zaten. Er was wel veel 'filler', misschien doordat er elk jaar een 5 uur durende film gemaakt moet worden. Een kortere running time had wat mij betreft meer impact gehad. Toch was het (mede door de leuke aankleding van het feest) een geslaagd uitgaansavondje.
Onderstaand heb ik een aantal van de beste, leukste en bizarste reclamespotjes verzameld.
Wilt u meer weten? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.