Aankomend jaar gaat het Google algoritme weer op de schop. Zoals je wellicht weet worden websites door Google op een aantal factoren beoordeeld. Denk hierbij aan de domeinautoriteit, goede content, gebruiksvriendelijkheid en de snelheid van een website. Door het algoritme van Google worden websites beoordeeld op verschillende factoren. Dit algoritme is zeer ingewikkeld en het best bewaarde geheim van Google. Eens in de zoveel tijd geeft Google het algoritme een update en dat zorgt ervoor dat SEO weer op een andere manier beoordeeld wordt. Welke ontwikkelingen staan ons de komende tijd te wachten? Lees mee!
Algoritme van Google in 2021
De nieuwe algoritmes van Google hebben te maken met de implementatie van artificial intelligence in de algoritmes. Dit heeft gevolgen voor de zoekresultaten. Op het gebied van SEO zijn dit de belangrijkste wijzigingen:
- Alinea’s worden los geïndexeerd
- Er zijn geen exacte zoekwoorden meer nodig
- Spelfouten hebben geen invloed
- Google haalt hoogtepunten uit YouTube-video’s
Wij lichten de punten hieronder toe.
Alinea’s worden los geïndexeerd
Misschien wel de meest interessante wijziging is dat alinea’s los worden geïndexeerd. Dankzij de alinea’s kan Google deelonderwerpen per pagina beter onderscheiden en zo de pagina voor meerdere zoekresultaten gebruiken. Er wordt dus minder gefocust op het onderwerp van de pagina en meer op de inhoud. Hoe kun je dit zelf inzetten? Geef in elke alinea zo goed en concreet mogelijk antwoord op de vraag die lezers kunnen stellen. Wat daarbij goed werkt is om een vraag als tussenkop te gebruiken en in de alinea daaronder de vraag te beantwoorden.
Geen exacte zoekwoorden meer
Na de update heeft Google geen gericht zoekwoord meer nodig om te weten wat je zoekt. Een synoniem of metafoor voor een woord kunnen dus ook gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan de zoekopdracht ‘rood fruit met zwarte pitjes’, Google weet dan dat je op zoek bent naar aardbeien. Dit pas je zelf toe door pagina’s met rijke content toe te voegen aan jouw website. Gebruik synoniemen, metaforen, omschrijvingen en bijvoeglijk naamwoorden in jouw tekst. Zo worden zoekopdrachten steeds meer naar jouw content gestuurd!
Spelfouten zijn geen ramp
Dankzij de update aan het algoritme weet Google wat we bedoelen, ook als we het fout spellen. Schrijf jij barbecu, maar bedoelde je barbecue? Geen probleem, Google weet waar je naar zocht. Voor de verbetering van de content zit hier geen optimalisatiekans in. Teksten zonder spelfouten lezen toch het fijnst. Content dat bewust spelfouten bevat, wordt niet langer beloond door Google.
Hoogtepunten uit YouTube-video’s
Net als bij de alinea-indexatie zullen YouTube-video’s ook beoordeeld worden op verschillende onderdelen. De video wordt als het ware in stukken gehakt. Google bekijkt uit welke onderdelen de video bestaat en wanneer deze onderdelen beginnen in de video. Zo kan het zomaar zijn dat als je zoekt naar een onderwerp je een stukje uit een video te zien krijgt dat door Google als relevant wordt gezien. Hier kun je op inspelen door veelgestelde vragen in video’s te behandelen en how-to-video’s op te nemen.
Wanneer gaan de nieuwe updates in?
De updates worden eerst getest en toegepast in Engelstalige landen. Nederland volgt vaak wat later. Je hoeft dus niet direct al jouw content op de schop te gooien. Je hebt nog even de tijd voordat het ook in Nederland toegepast zal worden. Dankzij dit artikel ben je alvast voorbereid! Google gaat vraaggerichte content nog meer belonen. Neem dit mee bij het schrijven van content of het maken van video’s. Kom je er zelf niet uit en wil je SEO-ondersteuning? Onze marketeers staan voor je klaar!