Begeef jij je op de zakelijke markt, dan is het interessant om jouw LinkedIn profiel te optimaliseren. Maar hoe kom je aan veel volgers? Hoe zorg je dat jouw artikel gedeeld wordt? En hoe zorg je voor interactie op jouw berichten? Als je alleen meer informatie zendt, ga je jouw doelen niet behalen. Het is dus van groot belang dat je relevante content plaatst!
Content needs social media
Leuk gezegd, maar wat is dan relevante content? Dat is niet altijd de content die jij graag wilt delen. Verplaats je in jouw volgers, doe alsof je zelf 1 van jouw volgers bent en vraag je af wat jij zou willen lezen. Dat is namelijk relevante content!
De 7 content needs van R. doggers, 2013
- Inspireer of help mij
- Educatie
- Kennis
- How to & tips
- Inspiratie
- Vermaak mij
- Ik ben bijzonder
- Exclusieve content voor volgers
- Ik sta ergens voor
- Wijsheden
- lifestyle
- Ik heb een mening/ben slim
- Co-creatie
- In-sights
- Ik hoor bij een (coole) groep
- Successen
- Ik ben nieuwsgierig
- Feiten/lijstjes
- Eigen nieuws
- Gesprek v/d dag
Voor LinkedIn is punt 1 misschien wel de belangrijkste. Je deelt kennis en daarbij geef je jezelf een echte expert rol. Ook punt 5 en 6 zijn op LinkedIn belangrijk. Met punt 5 creëer je interactie en betrek je mensen bij jouw bedrijf. Punt 6 is vooral voor jouw medewerkers. Als je de successen deelt gaan jouw medewerkers als ambassadeurs voor je werken en mensen die er niet werken zullen denken “wow wat een tof bedrijf! Daar wil ik ook bij horen”. Tenslotte deel je natuurlijk ook nieuws over jouw bedrijf, maar laat het niet de overhand krijgen. Zorg dat de content needs goed in balans zijn!
NIEUW LinkedIn Stories
Sinds 13 mei is ook LinkedIn gestart met het uitrollen van stories. Vrijwel alle persoonlijke pagina’s kunnen er gebruik van maken en de eerste bedrijven, zoals KLM, zijn aan het testen. Nederland is het eerste land in Europa dat deze optie heeft. Het staat nog in de kinderschoenen en de vraag is of we hier in ons zakelijk netwerk op zitten te wachten, maar op dit moment biedt het ook een aantal leuke kansen.
Waarom stories?
- Je kunt op een menselijke manier jouw professionele kant laten zien.
- Ook bij LinkedIn stories kun je eenvoudig interactie uitlokken. Het is een handige manier om jouw netwerk te laten groeien.
- In stories kun je minder formeel en creatiever communiceren. Het voegt een stukje persoonlijkheid toe aan jouw business.
En nog belangrijker! Zeker zakelijk wordt er weinig gebruik gemaakt van stories. Dit geeft jou de kans om extra op te vallen binnen jouw netwerk. Op de tijdlijn is de concurrentie namelijk vele malen groter.
Wat is goede content voor een story?
- Live updates bij een congres of event (overdrijf niet)
- Kijkje achter de schermen (de lunch, brainstorm etc.)
- Breaking news
- Interessante podcasts, webinars en boeken, waar je op dat moment mee bezig bent + een learning of tip.
- Werk gerelateerde projecten, waar je bijv. thuis mee bezig bent, zoals het testen van stories.
Belangrijk is wel: houd het zakelijk! Jouw zakelijke netwerk wil niet weten wat jouw kinderen doen, dat je staat te koken (tenzij je iets in de food doet) of dat de was in de droger moet.
Hoe plaats ik een story?
Eigenlijk werkt het net als bij de andere kanalen. Je drukt bovenaan op het plusje, upload een foto of video (max. 20 seconde). Voegt daar nog wat leuke tekst en beeldmerken aan toe en vervolgens kies je voor “Share your story”. Al jouw Nederlandse(!) volgers kunnen jouw story nu 24 uur lang zien.
Wat anders is, is dat jij jouw story ook in een privébericht kunt delen. En alleen eerstegraads vrienden/volgers kunnen op jouw story reageren. Je kunt hier dus ook heel handig gebruik maken van punt 3 van de content needs. Het is exclusieve content voor jouw volgers!
Aan de slag!
In deze blog hebben wij je al heel veel tips gegeven voor relevante content op LinkedIn. Het belangrijkste is de juiste balans in content. Vind je het lastig om deze te vinden, of heb je simpel weg wel wat beters te doen dan voortdurend actief te zijn op social media? Neem contact op met ipsis. Wij maken een overzichtelijke contentstrategie en – kalender voor je en nemen het werk voor je uit handen. Dan kan jij doen waar je het beste in bent en werken wij aan jouw bedrijfsimago!