Acht van de tien mkb-bedrijven in Nederland hebben voor 2012 niet of nauwelijks budget vrijgemaakt voor marketingdoeleinden. Ondanks de crisis zetten de meeste mkb-ondernemers marketingactiviteiten maar mondjesmaats in om het tij te keren. Onder zzp’ers is de afkeer voor marketing nog groter. Negen van de tien zeggen geen plan voor hun persoonlijke marketing te hebben. Dat blijkt uit het laatste BusinessLocus-onderzoek van Motivaction onder bijna 1500 mkb’ers.
Hapsnap
Volgens Pieter Paul Verheggen van Motivaction is de toestroom van zzp’ers op de arbeidsmarkt enorm gegroeid. ‘Een startende ondernemer zou juist in het begin veel aandacht aan marketing moeten geven. Wellicht laten ze zich te veel leiden door de waan van de dag. We zien heel veel hapsnapwerk. Er zijn maar weinig zzp’ers die een plan hebben hoe ze de markt strategisch willen betreden.’
Pieter Paul Verheggen: ‘Actiever worden in het onderhouden van klantcontacten, bijblijven via blogs, aanmelden bij online netwerken, laten zien waar je voor staat. Persoonlijke aandacht is heel belangrijk.’
Anno 2012 is marketing in het mkb het ondergeschoven kindje. Mkb’ers verwachten in deze tijd van recessie per saldo minder te gaan uitgeven aan marketing dan in voorgaande jaren; 19 procent van de ondernemers verwacht de komende 12 maanden een stijging, maar 25 pct van hen verwacht een daling. Verheggen constateert dat dit negatieve gevolgen heeft. ‘Het levert minder inkomsten op voor printmedia. Tegelijkertijd zien we dat sociale media actiever worden ingezet. Door de grote toestroom wordt het lastiger om je daar te onderscheiden. Hierdoor staan mkb’ers minder prominent op het netvlies, waardoor ze nog minder verdienen.’ Om deze vicieuze cirkel te doorbreken zouden ondernemers zich veel actiever moeten opstellen, meent Verheggen.
In de rode kolom het percentage van de ‘mentaliteitsgroep’ met een marketingbudget; in de gele kolom het percentage dat wel eens of regelmatig adverteert.
Typen
In het onderzoek onderscheidt Motivaction verschillende typen ondernemers (zie kader). Twee daarvan zeggen wél budget vrij te maken voor marketing. Van de Ontplooiers en de Jagers zou 30 pct dit doen. ‘De anderen zien het nut wel, maar worstelen ermee’, zegt Verheggen. ‘Maar de een is beter in staat met frisse ideeën te komen dan een ander. En veel kleine bedrijven moeten marketing ernaast doen. Een bakkerij met vijf vestigingen bijvoorbeeld. Kleine bedrijven moet je vaak bij de hand nemen.’
Het onderzoek
BusinessLocus is een onderzoeksmodel dat is ontwikkeld voor het mkb door Motivaction in samenwerking met reclamebureau N=5. Er zijn grote verschillen tussen ondernemers, die voor het onderzoek zijn verdeeld in groepen. Tussen haakjes het percentage van alle respondenten.
- Jagers (4%)
altijd op zoek naar nieuwe kansen en uitdagingen, sterke behoefte om iets groots neer te zetten. Willen aanzien en roem verwerven. - Experts (22%)
zelfstandigheid is de belangrijkste drijfveer, willen zelf de dienst uitmaken. Inhoudelijk gedreven, en weten het daarom altijd beter. - Einzelgängers (1%)
autonomie is een doel op zich, onaangepast en het liefst zonder medewerkers Die lopen alleen maar in de weg. - Hoeders (13%)
sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor de onderneming en mensen. Vinden het werk leuk maar voelen zich niet echt een ondernemer. - Pragmatici (26%)
praktische no-nonsense ondernemers die uit liefde voor het vak ondernemen. Volgen vernieuwingen maar lopen niet voorop. - Ontplooiers (34%)
creatieve en innovatieve ondernemers. Voelen uitdagingen en zoeken daarom vooruitgang, willen verder. Opvallend vaak een vrouw.
Benieuwd naar wat ipsis voor u kan betekenen? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.
Bron:
Adformatie