De wereld van webdesign is tegenwoordig steeds meer gericht op een positieve gebruikerservaring. De tijd van de tierelantijntjes is voorbij en less is more. Door het creëren van een minimalistische website, is de deze veel effectiever en haalt het meer conversie dankzij de gebruikservaring.

minimalistisch.jpg

Wat is minimalistisch webdesign?

Minimalistische webdesign is een bestaande techniek dat een upgrade heeft gekregen om perfect aan te sluiten op de moderne websites. Het verbetert de gebruikerservaring en complexiteit van de website en is anno 2017 onwijs populair. Hoe meer elementen er te zien zijn op een website, hoe minder overzicht er is voor de bezoeker. Dit heeft negatief effect op de gebruikerservaring.

Als je minimalisme toepast, komen bezoekers met minder handelingen eerder op de pagina van bestemming. Het biedt ook voordelen zoals een snellere laadtijd en betere compatibiliteit tussen verschillende schermgroottes. Een bekend voorbeeld van een minimalistisch webdesign is Google Search. Zij hebben ervoor gekozen om de startpagina zo simpel mogelijk te laten en alle onnodige elementen te verwijderen. De hele pagina draait om de zoekfunctie.

De kracht van een minimalistisch webdesign

De kracht en het karakter van het minimalisme is niet moeilijk te achterhalen. Dit ligt namelijk bij het verwijderen van elementen en inhoud die de conversies niet ondersteunen. Hiermee vereenvoudig je het systeem en krijgen de belangrijkste elementen meer prioriteit. Alleen de allerbelangrijkste elementen die echt bijdragen aan conversies worden weergegeven. Dingen die de bezoeker kan afleiden zoals overbodige afbeeldingen of een rommelige advertentie moeten worden verwijderd. Het doel is om zo min mogelijk verwarring te creëren.

Kenmerken van een minimalistisch webdesign

Ieder detail heeft een doel/betekenis. Deze visuele kenmerken vind je terug in een effectief, minimalistisch webdesign. Voorbeelden hiervan zijn witruimtes; deze zorgen voor meer nadruk op bestaande elementen. Ook een platte textuur, levendige fotografie en illustraties en een beperkt kleurenschema dragen bij aan de uitstraling van een website. Zo kunnen kleuren een emotionele verbinding maken met de gebruiker. Naast kleur en witruimtes, zijn overdreven lettertypes en kleurcontrasten emotionele binders. Het zorgt ervoor dat de bezoeker dingen herkent in de website en het onthoudt.

Tips

De laatste tips die we meegeven: focus je scherm op één doel, creëer grote verwachtingen, vereenvoudig zoekfuncties, voeg functionele animaties toe en pas minimalisme ook op de landingspagina’s toe.

Hulp nodig bij het ontwerpen van een webdesign?

Wij hebben al veel bedrijven voorzien van een website met een mooi design. Ben jij ook toe aan de volgende stap of heb je nog vragen overgehouden na het lezen van dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Niels 1 Breed
Geschreven door:

Niels Laan

Visueel designer/COO
Heb je vragen?