Het is soms lastig om te bepalen welke social mediakanalen je moet inzetten voor jouw organisatie. Die keuze wordt niet makkelijker wanneer er continu nieuwe kanalen ontwikkeld worden. Om te bepalen welk kanaal je het beste kunt inzetten moet je weten op welke kanalen jouw doelgroep actief is, en waar je deze dus het beste kunt bereiken. Hoe je dat aanpakt, leggen we je in deze blog uit! Het zou namelijk zonde zijn om je energie te steken in een kanaal waar je de doelgroep amper op kan bereiken.
Social mediaonderzoek
Uit het nationale social mediaonderzoek voor 2023 van Newcom zijn enkele interessante gegevens naar voren gekomen. Deze bevindingen kunnen jou helpen bij het kiezen op welk kanaal jij als organisatie actief moet zijn, maar ook op welke juist niet. Net als in 2022 is ook in 2023 het gebruik in aantal minuten per dag van social media weer toegenomen. Ook is het aantal kanalen dat gebruikt wordt onder bijna alle leeftijdscategorieën gestegen. De platformen die het hardst groeien zijn TikTok en Instagram.
Facebook is een social mediakanaal met een brede doelgroep en omvat alle volwassen leeftijdscategorieën. Wat opvalt bij dit kanaal is dat er een sterke daling is onder de jongeren in de leeftijdscategorie van 15-19 jaar. Ook de jongvolwassenen van 20-29 jaar zijn steeds minder vaak te vinden op dit kanaal. Voor Facebook geldt: hoe ouder de doelgroep, hoe belangrijker dit kanaal. Dit social mediakanaal wordt vooral gebruikt door mensen die in contact willen blijven met familie en vrienden. Daarnaast wordt het ook gebruikt om op de hoogte te blijven van hun favoriete bedrijven. Facebook heeft 9,9 miljoen gebruikers in 2023. Daarmee is Facebook het op één na grootste social mediakanaal in Nederland. Echter is het aantal gebruikers in 2023 gedaald met 5% ten opzichte van 2022.
YouTube
Op YouTube zijn alle leeftijdscategorieën te bereiken door middel van videocontent. Er is een brede doelgroep te vinden op dit kanaal: jongeren, ouderen en alles ertussenin. YouTube is daarom een kanaal dat door bijna iedere organisatie wel ingezet zou kunnen worden. YouTube heeft 9,9 miljoen gebruikers in 2023, dit is een groei van 7% ten opzichte van 2022. Daarmee is YouTube het op twee na grootste social mediakanaal in Nederland.
De doelgroep die actief is op Instagram valt voornamelijk onder de leeftijdscategorie 15-40 jaar. Vooral onder de jongeren en jongvolwassenen is dit kanaal populair. Wat opvalt bij Instagram is dat dit kanaal vaak wordt gebruikt door shoppers. Er zijn dan ook veel influencers actief op dit kanaal.
Instagram heeft in 2023 een flinke groei doorgemaakt vergeleken met 2022. Het aantal gebruikers ging van 6,6 miljoen in 2022 naar 7,8 miljoen in 2023, een groei van 7%. Instagram blijft zich dan ook continu ontwikkelen met nieuwe features waarmee de doelgroep op een nieuwe manier bereikt kan worden.
LinkedIn is hét social mediaplatform voor B2B organisaties. De doelgroep die op dit kanaal te vinden is, bestaat vooral uit mensen in de leeftijdscategorie 20-55 jaar die interesse hebben in zakelijke content en contacten. Op dit kanaal draait het om netwerken, zakelijke kennis en successen delen. LinkedIn heeft 5,0 miljoen gebruikers in 2023. Dit aantal is niet gegroeid ten opzichte van 2022.
Op Pinterest is een doelgroep te vinden die op zoek is naar inspiratie en ideeën op wil doen. De doelgroep die op dit kanaal bereikt wordt, valt in de leeftijdscategorie van 20-50 jaar en bestaat vooral uit creatieve vrouwen. Pinterest is vooral populair in de categorieën reizen, recepten en interieur. Het kanaal heeft in 2023 een groei van 10% in het aantal gebruikers ten opzichte van 2022, namelijk van 4,2 miljoen naar 4,6 miljoen.
TikTok
De doelgroep van TikTok wordt voornamelijk gevuld met de jongste generatie in de leeftijdscategorie 6-19 jaar. Daarnaast zijn ook de jongvolwassenen in de leeftijdscategorie 20-29 jaar actief op TikTok. De gebruikers komen voornamelijk voor entertainment naar dit kanaal. TikTok heeft een groei van 34% meegemaakt in 2023 ten opzichte van 2022, van 3,0 miljoen naar 4,0 miljoen. Ook in 2022 had TikTok al een enorme groei meegemaakt van 75%.
BeReal
Naast de al bekende kanalen zijn er ook social mediakanalen die nieuw zijn binnengekomen. Zo is BeReal een nieuw kanaal. Het concept van dit platform is uniek vergeleken andere kanalen. Iedere dag ontvangen gebruikers een notificatie om een foto te maken, dit moet binnen 2 minuten. Deze foto wordt vervolgens gedeeld met je vriendenlijst die erop kunnen reageren. Een BeReal bestaat uit twee foto’s, eentje van de voorkant en eentje van de achterkant. Het idee achter dit platform is dat je niet weet wanneer je de notificatie krijgt waardoor je dus spontanere foto’s deelt zonder filters. Je kan de BeReal wel opnieuw maken of te laat plaatsen, maar je vrienden kunnen wel zien dat je dat hebt gedaan.
Het aantal gebruikers van BeReal is snel gegroeid, in 2023 zijn er al 1,31 miljoen gebruikers. Vooral onder de leeftijdscategorie 15-24 jaar is dit platform populair.
BeReal kan zakelijk ingezet worden door bijvoorbeeld klanten een moment uit de werkdag van medewerkers te laten zien, een kijkje achter de schermen te geven of een product te laten zien. Er kan er ook een caption toegevoegd worden om meer toelichting te geven.
Meer weten?
Bij ipsis kunnen wij voor jou een geschikte social mediastrategie opzetten om jouw doelgroep te bereiken. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op!