Er zijn ontelbaar veel webshops en dus ook veel aanbieders die hetzelfde product aanbieden. Er zitten kleine verschillen tussen hen. De één levert sneller, de ander is iets goedkoper, de ander heeft meer betaalmogelijkheden en weer een ander betere voorwaarden. Wat zorgt ervoor dat de consument voor jou kiest en bij jou een aankoop doet? Alles draait om vertrouwen en wij leggen uit waarom.
Conversie verhogen dankzij vertrouwen
Een consument moet vertrouwen hebben in een webshop wil hij of zij overgaan tot conversie. Bij de kleinste twijfel haken ze af, ook al is jouw product goedkoper. Het is daarom belangrijk om de potentiële klant te overtuigen en een vertrouwensband op te bouwen. Met diverse factoren kun jij het vertrouwen van de klant winnen en ervoor zorgen dat ze de voor hen onbekende webshop betrouwbaar genoeg vinden om op te bestellen.
Factoren die invloed hebben op het vertrouwen
Haal jouw potentiële klanten over met een goed en duidelijk bestelproces, maar ook met duidelijke uitleg over het verzenden, betalen en retouren. Door een goede service aan te bieden sta je al 1-0 voor. Wij leggen nog een aantal factoren uit die belangrijk zijn.
Realistische prijzen
Hoewel veel consumenten voor de laagste prijs gaan, moet het wel realistisch blijven. Bied jij een product €300 goedkoper aan? Dan kan het aanvoelen alsof het te mooi om waar te zijn is. De consument weet wat een product ongeveer moet kosten, wanneer de prijs daar ver onder ligt komt het niet echt over. Ga dus niet stunten met extreem lage prijzen.
Telefoonnummer
Communiceer jij met een 06-nummer op jouw webshop? Overweeg dan om dit aan te passen naar een 085-nummer. Dit staat een stuk professioneler en zorgt ervoor dat jouw webshop serieuzer wordt genomen.
Reviews
Het is een inkoppertje: maar een goede webshop kan niet zonder reviews. Potentiële klanten zijn benieuwd naar de ervaringen van andere klanten. Het stelt gerust als de potentiële klant weet dat het bij andere klanten goed is gegaan. Het belangrijkste bij het verzamelen van reviews, is dat het eerlijke reviews zijn. Vraag jouw klanten daarom altijd netjes om een review achter te laten. Een score van 10 komt minder betrouwbaar over dan een 8 of 9.
Correcte informatie
Zorg ervoor dat je serieus wordt genomen, dat doe je door correcte informatie te geven. Zorg voor foutloze teksten, gebruik de juiste productnamen en merken. Daarnaast is het belangrijk dat het beeld scherp is en er goed uit ziet. De klant moet gemakkelijk zijn weg kunnen vinden en eenvoudig door producten kunnen navigeren. Bestaat een product of webpagina niet meer? Maak dan een redirect aan. Een SEO-specialist kan jou hierbij helpen.
Gebruik eigen foto’s
Stockfoto’s worden te pas en te onpas gebruikt op veel webshops en websites. Maar echt vertrouwen creëer je pas als je eigen beelden gebruikt. Laat de mensen achter de webshop zien en fotografeer zelf de producten of laat ze fotograferen. Zolang het maar eigen beeld is!
Vragen beantwoorden
Klanten hebben nou eenmaal vragen. Verzamel de meest gestelde vragen, bijvoorbeeld over het verzenden en retouren, en maak een pagina aan waarop je al die vragen beantwoordt. Vermeld daarbij ook duidelijk hoe mensen contact op kunnen nemen mochten ze toch nog vragen hebben.
Vergeet de organische resultaten niet
Veel webshops richten zich direct op de vindbaarheid via de betaalde zoekresultaten. Dat is niet direct slecht, maar steeds meer consumenten kopen via de organische en niet via de betaalde zoekresultaten. Het is dus belangrijk om ook de organische vindbaarheid niet te vergeten. Het optimaliseren kost tijd en moeite, maar het is het zeker waard. De consument heeft namelijk veel vertrouwen in webshops die goed vindbaar zijn in zoekmachines.
Hulp nodig?
Heb jij ondersteuning nodig bij bovenstaande punten en wil jij ook aan de slag met het optimaliseren van jouw webshop en de reviews? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op om een afspraak te maken.