Met verschillende analyseprogramma’s is het mogelijk om te zien hoeveel bezoekers er op jouw website komen en welke pagina’s zij bekijken. Maar ben je benieuwd waar de bezoeker precies op klikt? Hoever hij scrolt op de website en waarom hij een formulier niet helemaal invult? Dan is Hotjar dé analysetool voor jou! Dit programma brengt op een snelle en visuele manier in beeld wat bezoekers op jouw website doen en waar verbeteringen liggen. Wij vertellen je alles over Hotjar en hebben een mooie aanbieding voor jou!

Wat is Hotjar?

Hotjar is een analysetool die inzicht geeft in het gedrag van bezoekers op jouw website. Hotjar helpt jou om te begrijpen waarom bezoekers bepaalde keuzes maken wanneer zij zich op jouw website bevinden. Tot hoever scrolt de gemiddelde bezoekers naar beneden? Op welk deel van het contactformulier haken bezoekers af? Op welke buttons en andere call-to-actions wordt het meest geklikt? Hotjar geeft deze inzichten!

De mogelijkheden van Hotjar

De standaard analysetools geven jou inzicht van de belangrijkste gegevens via dashboards met cijfertjes. Hotjar pakt dit anders aan en geeft gebruikers de kans om de website door de ogen van de bezoekers te bekijken. Dit gebeurt op de volgende manieren:

Heatmaps

Door middel van heatmaps wordt het inzichtelijk waar jouw bezoekers op klikken en tot hoever ze naar beneden scrollen. De mate van zichtbaarheid van verschillende pagina’s wordt weergeven via verschillende kleuren: de rode vlakken krijgen de meeste aandacht en de blauwe vakken worden bijna niet bekeken. Staat er een belangrijke button onderaan de pagina en zie je dat bijna niemand dat ziet, dan is er werk aan de winkel!

Visitor recordings

Via de opnametool van Hotjar kun je de individuele acties van een gebruiker bekijken. Je ziet een video met scherpopnames van jouw website en kunt zo precies volgen waarheen gescrold wordt en waarop wordt geklikt. Op deze manier krijg je inzichtelijk hoe gebruikers navigeren en hoe er gezocht wordt binnen jouw website.

Formulieren analyse

Veel websites gebruiken formulieren om leads te verzamelen. De meest gebruikte formulieren zijn contactformulieren en offerteaanvraagformulieren. Niet alle formulieren zijn gebruikersvriendelijk en zijn vaak te lang of onduidelijk. Met deze tool is het mogelijk om de werking van jouw formulieren te testen. Dankzij Hotjar zie je precies wanneer gebruikers jouw formulier moeiteloos invullen, maar ook wanneer ze halverwege afhaken. Ook kun je zien hoelang er gemiddeld gedaan wordt over het invullen. Aan de hand van de analyse zie je waar verbeteringen liggen. Heb je het formulier aangepast? Test dan weer met Hotjar of de verbeteringen hebben geholpen.

Direct feedback

Hotjar heeft een handige tool waarmee je jouw website kunt voorzien van een directe feedbackmogelijkheid. Er verschijnt een pop-up in beeld met een vraag en de bezoeker kan deze direct beantwoorden. Deze feedbacktool kun je bijvoorbeeld inzetten wanneer je ziet dat een bepaalde pagina binnen jouw website vaak snel wordt verlaten, maar je zelf niet kunt achterhalen waar dit aan ligt. Vraag aan de websitebezoeker via de pop-up waarom hij de website verlaat.

Conversietunnel

Hotjar biedt de mogelijkheid om een conversietunnel in te stellen. Dit is een trechterweergave die precies toont via welke pagina de gebruiker binnenkomt, naar welke pagina’s er wordt doorgeklikt en op welk moment de website wordt verlaten. Bevat jouw website een proces die uit verschillende stappen bestaat, zoals een registratie of een aankoop in de webshop? Dan kun je inzichtelijk krijgen hoeveel mensen aan dit proces beginnen, maar het niet afmaken. Deze informatie kun inzetten om de customer journey te verbeteren en de hoeveelheid afhakers te verkleinen.

Aanbieding abonnement op Hotjar

Ben jij benieuwd naar Hotjar, maar wil je niet gelijk vast zitten aan een abonnement? Wij bieden jou de mogelijkheid om het uit te proberen met deze leuke aanbieding*:

Een analysepakket van drie maanden bestaande uit Hotjar, Cuutio (dé tool om jouw SEO-positie mee te meten) en een eindanalyse gemaakt door één van onze marketeers. Dit alles bieden wij jou aan voor slechts €295.

Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact op met marije.bregman@ipsis.nl voor meer informatie.

*Let op: deze aanbieding geldt tot 31 augustus 2019.

hotjar.jpg