Instagram wordt door veel bedrijven gebruikt om hun doelgroep mee te bereiken. Waar sommige bedrijven duizenden volgers hebben en veel reacties op hun berichten, blijven andere bedrijven achter in likes. Een stappenplan waarmee je het ultieme succes op Instagram behaalt bestaat helaas niet, maar er zijn wel tips hoe je meer views en engagement realiseert.
Alt-tags
De alt-tag is een beschrijving van een afbeelding of foto. Dit wordt opgepakt door zoekmachines en is handig voor mensen met een visuele beperking. Wanneer er op Instagram een afbeelding niet beschikbaar is (bijvoorbeeld door traag internet) dan krijgt iemand een alt-tag te zien. Dat staat netter dan een leeg vlak. Daarnaast helpt het met de vindbaarheid van de afbeelding of foto. Je kunt het zien als een soort extra hashtag.
Een alt-tag voeg je toe door eerst alle stappen te doorlopen zoals je normaal doet. Je kiest een foto uit, stelt een filter in en verzint een onderschrift. Waar je het onderschrift schrijft kun je, voordat je de foto plaatst, kiezen voor ‘geavanceerde instellingen’. Daar kun je onder het kopje ‘alternatieve tekst schrijven’ de alt-tag toevoegen. Vul hier een korte omschrijving van foto toe en verwerk er een zoekwoord in.
Facebook Creator Studio
Via de Facebook Creator Studio kun je op Facebook en Instagram berichten inplannen. Hierdoor kun je een mooie constante berichtenflow creëren. Je kunt dus volledig automatisch jouw berichten laten plaatsen en het helpt om diverse profielen in één overzicht te beheren. Je kunt in de Facebook Creator Studio alles doen wat je op Instagram ook kunt.
Tijdsanalyse
Welke dag en tijdstip zijn het beste om een bericht op Instagram te plaatsen? Met de Facebook Creator Studio krijg je hier inzicht in. Ga naar ‘statistieken’ toe en selecteer het juiste account. Klik op ‘doelgroep’ en je ziet wanneer jouw volgers online zijn. Zo krijg je inzicht in welke dag en tijdstip jouw berichten het beste gelezen worden.
Carrousel
Een slim trucje op Instagram is het gebruik van de carrouselfunctie. Dit is een post met meerdere afbeeldingen of foto’s. Instagramgebruikers krijgen jouw carrousel meerdere keren te zien, maar dan steeds met een andere foto uit de reeks. Dit verhoogt de kans dat gebruikers jouw post zullen liken. De eerste keer dat ze het zien scrollen ze er misschien voorbij, maar wie weet heb je bij de tweede keer een like te pakken!
Stickers
De stickers op Instagram helpen om de engagement te stimuleren. Dit zijn de polls, vragen, sliders en gifjes die je toe kunt voegen aan jouw bericht in Instagram stories. Door bijvoorbeeld een poll in jouw bericht te plaatsen kunnen jouw volgers stemmen op een nieuw product, bepaalde voorkeur of optie. Hierdoor laat je jouw volgers de interactie aangaan met jouw merk. Zo leer jij meer van jouw doelgroep en voelen zij zich gehoord en betrokken. Een win-winsituatie!
Wil jij meer Instagramtips of weten hoe je een goede campagne opzet? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.