… dan scheelt er iets aan het ideaalplaatje zoals jouw klant dat wenst.
Bang dat concurrenten met jouw klanten weglopen, informatie gebruiken om zichzelf te verbeteren of een te groot kijkje in de keuken krijgen. Het gros van de ondernemers is nog steeds bang om openheid te geven over hun werkzaamheden, de manier waarop zij werkzaamheden uitvoeren en om inzicht te geven voor wie zij werken. Want, waarom zou je de concurrent meer informatie geven dan noodzakelijk? Nou, omdat potentiële nieuwe klanten die informatie juist waarderen!
Heb je het ideaalplaatje wel compleet?
Op het moment dat een klant bij je weg gaat en overstapt naar een concurrent, dan is dat waarschijnlijk omdat je niet aan het ideaalplaatje voldoet zoals hij/zij dat verwacht. Je product doet niet aan de verwachtingen, je prijs is te hoog of je service is te laag. Het is dan vanzelfsprekend dat de klant overstapt naar een concurrent, mits deze concurrent wél aan het ideaalplaatje kan voldoen.
Maar Dennis, waar wil je nou heen?
Waar ik heen wil is dat ik niet begrijp waarom bedrijven terughoudend zijn in het delen van informatie op bijvoorbeeld hun website of in hun documentatie. De quote “We willen de concurrentie niet slimmer maken dan zij al zijn” is een veelgebruikt antwoord als ik vraag waarom een website bijna geen informatie bevat.
Maar, is dat niet uitgaan van het slechte? Zelf zou ik altijd eerst naar datgene kijken wat het wél op kan leveren; betere naamsbekendheid en uiteindelijk meer klanten. Er bestaat tenslotte minder kans op onduidelijkheid als je op een slimme manier content gebruikt om potentiële klantvragen te beantwoorden. Gebruik bijvoorbeeld een blog waarin je dingen uitlegt over jouw product of dienst. Of schrijf klantrecensies uit op je website om potentiële klanten te laten zien hoe tevreden anderen met jou zijn. Een product of dienst verkoopt zichzelf tenslotte beter wanneer een ander er ook positief over is.
Inboundmarketing als leidraad voor succes
De omgeving verandert, jouw doelgroep verandert en dus wordt het ook tijd om jouw marketingaanpak (inclusief middelen) te wijzigen. De switch naar online marketing moet al wel ingezet zijn. Niet? Begin dan heel snel, voordat je écht de boot mist.
Inboundmarketing kan een goede start zijn om een betere klanttevredenheid en meer online conversie te realiseren. Door middel van een gestructureerde informatieontwikkeling en -verspreiding kun je dit merkbaar en zonder al teveel moeite realiseren. Doordat deze vorm van marketing zich richt op de organische zoekresultaten binnen Google, is het ook nog eens een strategie die zich in de toekomst zal uitbetalen.
Door middel van inboundmarketing ontwikkel, verspreid en optimaliseer je content die jouw doelgroep wil lezen (of horen). Dit kun je doen door middel van blogs, FAQ’s, video’s, case studies, e-books of infographics. Als belangrijkste resultaat kun je onder meer denken aan een betere naamsbekendheid en uiteindelijk meer websitebezoekers, leads en klanten.
Bezint eer ge begint!
Maar wacht even voordat je nu direct begint met het ontwikkelen van content! Kom langs bij één van onze kennissessies over inboundmarketing en we nemen, onder het genot van een hapje en een drankje, kort en bondig door hoe jij eenvoudig kunt starten met inboundmarketing. Dergelijke achtergrondinformatie en een gestructureerde inboundmarketingstrategie (incl. jaarplanning) zijn een must voor een succesvolle uitvoering.
Geen tijd om langs te komen of liever direct een gesprek met één van onze marketingspecialisten voor de ontwikkeling van een inboundmarketingstrategie? Bel ons op 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.