Een aantal franchisenemers van Biretco (Profil-de Fietspecialist) waren boos omdat Biretco hun bij het aangaan van het contract onjuiste informatie had verstrekt over het te behalen bedrijfsresultaat. Ze hebben hun businessmodel dus gebaseerd op onjuiste aannames en kunnen de investering nooit terugverdienen. Reden genoeg om erg boos te zijn en een rechtszaak aan te spannen.
Deze case loopt al minstens een jaar. De rechter heeft uitspraak gedaan en de franchisenemers in het ongelijk gesteld! (terwijl Biretco een eerdere soortgelijke zaak had verloren). Het bewijsmateriaal bestond o.a. uit de folders waarmee Biretco de potentiele franchisenemers probeerde te overtuigen.
En nu wordt het interessant voor marketeers…
De rechter oordeelde dat de folders wervende teksten zijn en dat Biretco geen garanties gaf of misleiding had gepleegd. Ondernemers zijn volgens de rechter zelf verantwoordelijk voor hun winstgevendheid en dienen zelf hun eigen controles toe te passen. Uitspraken als deze versterken het beeld dat je een verkoper nooit kan geloven, sterker nog zakelijk gezien mag je een verkoper niet geloven.
Je mag dus in je folder beloven wat je wilt omdat het wervend is en je klant kan er geen rechten aan ontlenen. Wanneer iemand je eraan houdt kun je verwijzen naar deze uitspraak: in een folder mag je liegen! Moet je maar niet zo stom zijn te geloven wat ik zeg…