Leuk, al die websitebezoekers. Maar als het uiteindelijk alleen maar bij een hoog bezoekersaantal blijft heb je, behalve naamsbekendheid, vrijwel niets aan je website. Het kan zijn dat jouw klanten niet geïnteresseerd zijn in de conversiemogelijkheden zoals contactformulieren en het aanvragen van een productsheet. Toch zijn er dan nog effectieve manieren waarop je deze websitebezoekers kunt laten converteren, maar dan offline…
ipsis heeft bijvoorbeeld een heel efficiënte manier ontwikkeld waarbij websitebezoekers die niet converteren opgevolgd worden met middelen die horen outboundmarketing. Kortgezegd, een volledig leadgeneratietraject.
Bezoekers op website identificeren
Om dit gehele leadgeneratietraject te doorlopen, zijn verschillende middelen benodigd. Toch is het in sommige gevallen niet nodig om elke stap te zetten, waardoor het traject anders en korter wordt. Voor het gemak zet ik het meest uitgebreide leadgeneratietraject uiteen.
Leadgeneratietraject met Direct Mailing als opvolging
Tijdens deze vorm van leadgeneratie wordt een websitebezoeker geïdentificeerd naar aanleiding van zijn IP-adres en hierna gekoppeld aan de bedrijfsnaam. Hiervoor gebruikt ipsis Snoobi, een webanalysetool voor leadgeneratie. Door te koppelen weet u welke organisatie zich op de website bevindt. Daarnaast wordt een bezoekersrapport gegenereerd waardoor u weet waar deze bezoeker interesse in heeft.
Door Snoobi op de juiste manier in te richten, kan ipsis heel gericht zijn bezoekers segmenteren op voor hen geldende gebieden. Zo wordt, per product of dienst, een lijst gevormd van bedrijven die mogelijk interesse hebben. In het geval van ipsis zijn dit de categorieën: website, inboundmarketing, intranet, klantportaal, webshop en CRM.
Deze categorieën worden apart van elkaar opgevolgd door middel van een Direct Marketing (DM) actie. Voor elk van deze categorieën is een introductiebrief opgesteld waarin ingegaan wordt op het onderwerp die zij bekeken hebben op de website. Bij deze brief wordt een algemene brochure en eventueel klantcase meegestuurd om voldoende informatie te geven. Zodoende kan de klant in zijn eigen tijd – en in alle rust – zich verder oriënteren op de mogelijkheden die ipsis biedt voor bijvoorbeeld inboundmarketing.
Door goed gebruik te maken van een CRM systeem wordt deze actie in het systeem gezet, waarna automatisch een accountmanager na een vooraf bepaalde tijd een notificatie krijgt om de verstuurde informatie telefonisch op te volgen. Zodoende worden niet-converterende websitebezoekers in een sneller proces van lead naar klant begeleidt en kan ipsis actief de potentiële klant benaderen of er nog extra, specifieke informatie benodigd is.
Leadgeneratie tools
Snoobi is een belangrijke tool binnen dit leadgeneratietraject. Snoobi geeft een overzicht van de websitebezoekers en laat zien hoe deze binnen zijn gekomen, welke pagina’s zij bekeken hebben en voor hoe lang. Kort omschreven geeft het een overzicht van bedrijven die potentiële interesse hebben. Of, zoals Snoobi het omschrijft: “U bent sneller in staat bedrijven en organisaties te vinden die in uw product of dienst geïnteresseerd zijn”. Belangrijk om te melden is dat Snoobi enkel zakelijke klanten herkent en niet de particulier die uw website bezoekt.
Wanneer er wekelijks een groot aantal bedrijven via Snoobi in jouw online rapportage of mailbox komen, kan het handig zijn om, naast Snoobi, ook Leads Assist te gebruiken. Door middel van Leads Assist kun je eenvoudig een categorie aan een bedrijf hangen. Dit zijn bijv. bestaande klant, partner, lead en de manier waarop opgevolgd wordt (in het geval van ipsis dus een mailing). Krijgt een bedrijf het label mailing word deze in een speciale lijst gezet waarin alle bedrijven verzameld worden die een mailing dienen te ontvangen. Zo weet degene die de mailing verstuurt precies aan wie hij welke mailing moet sturen. Ook handig voor de telefonische opvolging!
Inboundmarketing en outboundmarketing gecombineerd
Bovenstaand voorbeeld is een goede manier om de synergie tussen inboundmarketing en outboundmarketing te benutten. Door het creëren en distribueren van content (inboundmarketing) worden websitebezoekers verkregen en met outboundmarketing wordt uiteindelijk beoogd om deze makkelijker, eenvoudiger en beter te converteren tot leads.
Indien je vragen hebt over leadgeneratie, leadgeneratietools (Snoobi en Leads Assist) of inboundmarketing? Neem contact met ons op via ons contactformulier, bel ons op 0229 27 27 00 of stuur ons een Tweet.