Kan inboundmarketing de motor van jouw webshop smeren?
De mogelijkheden om online je webshop te promoten zijn legio. Via Google Shopping, Marktplaats en Facebook kom je al een heel eind. Maar als dat nú volstaat wil dat niet zeggen dat het over een aantal maanden nog voldoende is. Wellicht moet jouw motor even bijgesmeerd worden.
Het wordt steeds duidelijker dat inboundmarketing voor webshops en webshopeigenaren het verschil kan betekenen tussen verdrinken tussen al je concurrenten, of voorop lopen door goede vindbaarheid. Door het creëren en delen van de juiste content op de juiste plaatsen, zullen uiteindelijk meer bezoekers de weg naar je webshop (en winkelmandje) weten te vinden.
Relevante content = betere vindbaarheid
Ook voor webshops geldt: Hoe relevanter je content, hoe beter je vindbaarheid. Door middel van inboundmarketing kun je je webshop een uitstekend voorzien van nieuwe en relevante bezoekers. Om te beginnen is het zaak om de productomschrijvingen aan te passen. Zorg ervoor dat zij alle informatie over het product bevatten. Daarnaast kun je er rekening mee houden dat deze tekst antwoord geeft op een mogelijke zoekterm van de klant, dus bijvoorbeeld: rode nike schoenen zomercollectie 2013. Wil/kun je dat niet, raad ik aan om dan heel duidelijk een call-to-action hiervoor op te nemen in het ontwerp.
Het is belangrijk om twee dingen in je achterhoofd te houden bij het schrijven van goede productteksten: vertel zoveel mogelijk over het product en wees consistent. Verkoop jij een paar unieke Nike schoenen uit de zomercollectie van 2010? Vermeld dit er dan bij, zodat mensen die specifiek zoeken op die schoenen bij jouw webshop uitkomen. Hoe meer informatie, hoe beter. Noem dus ook kleur, materiaal en andere aspecten. Om consistent te zijn (en daardoor duidelijk voor Google en sites als beslist.nl) dien je rekening te houden met de schrijfwijze van je producten. Houd dit zoveel als mogelijk gelijk. Dus altijd ‘Nike schoenen’ en niet afwisselend ‘Nikes’, ‘Nike schoenen’ en ‘schoenen’.
Maar is een productomschrijving dan voldoende? Nee, naast een goede productomschrijving dient de pagina ook voorzien te zijn van een pakkende titel, metadata en een juiste technische inrichting.
Kijk verder dan je producten
Om inboundmarketing voor een webshop écht goed te doen zal je moeten kijken hoe je potentiële klanten die nog niet verkoop-ready zijn, aan kunt spreken. Deze hebben een andere informatiebehoefte dan potentiële klanten die wel verkoop-ready zijn, dus hebben ook andere content nodig.
Om eerder in te stappen in het beslissingsproces, kun je content creëren die antwoord/informatie geeft over de wereld buiten (maar wel gerelateerd aan) je product. Voor de webshop met Nike schoenen kun je denken aan voedingsadviezen, trainingsschema’s of kledingstijlen die passen bij een dergelijk onderwerp. Zo bindt je de potentiële klanten al aan je bedrijf, voordat zij écht tot aankoop over willen gaan.
Om de impact van je content te vergroten kun je simpelweg gebruik maken van een nieuwsbrief en social media, waarbij het content item binnen de webshop het eindpunt is.
Just do it!
Geen tijd, geen kennis of een webshop die beheerd wordt door de webbouwer. Allemaal redenen of niet te beginnen aan inboundmarketing voor je webshop. Toch is het aan te raden om toch echt te beginnen met inboundmarketing voordat het te laat is. Oftewel, om maar weer even terug te vallen op Nike, just do it!
Meer informatie, vragen of een afspraak plannen om te kijken wat inboundmarketing voor jou kan betekenen? Maak gebruik van ons contactformulier, stel je vraag via Twitter of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.