Je kunt er niet meer omheen, ChatGPT. In deze blog kun je lezen hoe het de ideale virtuele assistent kan zijn voor je SEO-werkzaamheden. Maar kan ChatGPT ook helpen met het opzetten van Google Ads campagnes?
Zoals je kunt lezen hebben we er een SEA-assistent bij! ChatGPT kan dus advies geven en vragen beantwoorden, maar ook een zoekwoordenonderzoek uitvoeren en aantrekkelijke advertentieteksten schrijven. Ideaal! Maar hoe werkt dat nou echt? Dat zullen wij uitleggen aan de hand van voorbeelden waarin we een bedrijf dat bureaustoelen verkoopt gebruiken.
Zoekwoorden-onderzoek
Voor je begint met het opstellen van campagnes is het van groot belang om een zoekwoorden-onderzoek uit te voeren. Met dit onderzoek leer je begrijpen wat klanten opzoeken in een zoekmachine als ze op zoek zijn naar jouw producten en/of diensten. Voor het opstellen van een advertentie is het cruciaal om de juiste zoekwoorden te selecteren die uiteindelijk het meeste voor jouw bedrijf opleveren.
Nu zou je kunnen denken, jeetje wat een werk, maar gelukkig heb je jouw eigen SEA-assistent! ChatGPT kan je namelijk helpen met het zoekwoordenonderzoek. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk?
Op deze manier geeft ChatGPT een overzicht van mogelijke zoekwoorden die je kunt gebruiken.
Let op: houd er rekening mee dat ChatGPT geen toegang heeft tot de meeste recente data van Google Ads. Het maandelijkse zoekvolume en de kosten per klik zijn dus slechts schattingen met mogelijk verouderde cijfers. Voor een meer betrouwbaar zoekvolume en kosten per klik kan je dit het best nakijken via een andere tool zoals de zoekwoordenplanner van Google Ads
Het is ook mogelijk om de zoekwoorden meer te specificeren bijvoorbeeld naar merk of intentie. Dit kan voor product- of merkspecifieke campagnes erg handig zijn.
Zoals je ziet zijn deze zoekwoorden gericht op het ingevoerde merk en meer met de intentie tot aankoop. Je kan dus verschillende aanwijzingen invoeren om zo bij de juiste zoekwoorden te komen.
Uitsluitingswoorden
Met ChatGTP kan je niet alleen heel makkelijk zoekwoorden bedenken, maar ook uitsluitingswoorden. Hiermee stel je zoekwoorden in waarmee je niet gevonden wil worden waardoor de effectiviteit van je advertenties stijgt. Stel dit bedrijf zit in het hogere segment, en zit daarom niet te wachten op mensen die op zoek zijn naar goedkope bureaustoelen, dan kan je dit op de volgende manier aan ChatGPT vragen:
Zoals je kunt zien betrekt ChatGPT deze uitsluitingswoorden direct op een bedrijf dat bureaustoelen verkoopt. Dit komt doordat deze vraag in dezelfde chat is gesteld als bovenstaande vragen over de zoekwoorden. Wanneer je iets voor een ander bedrijf wilt weten is het dus van belang om dit in een nieuwe chat te vragen.
Doelgroepen en bijbehorende zoekwoorden bepalen
Om je advertenties beter te laten aansluiten bij de doelgroep kan ChatGPT je helpen om kenmerken van deze groep te achterhalen.
Je ziet 10 kenmerken die mogelijk van belang zijn bij deze doelgroep. Hier kun je je zoekwoorden en advertentieteksten op aanpassen om je advertentie te optimaliseren. ChatGPT kan je ook daar bij helpen.
Bovenstaande afbeelding laat een aantal relevante zoekwoorden zien, waarmee je een specifieke doelgroep kan aanspreken. Hiermee kun je de effectiviteit van de je Google Ads campagnes maximaliseren.
Advertentieteksten schrijven
Na het zoekwoordenonderzoek kan ChatGPT je helpen met de volgende stap, namelijk het schrijven van advertentieteksten. De zoekadvertenties van Google Ads bevatten altijd 3 tot 15 koppen van maximaal 30 tekens en 2 tot 4 beschrijvingen van maximaal 90 tekens. Er wordt sterk aangeraden om het maximaal aantal koppen en beschrijvingen in te vullen. Op deze manier wordt je advertentie beter beoordeeld door Google.
Om je Ads-campagnes naar een hoger niveau te tillen kan ChatGPT je helpen door betere advertentieteksten te schrijven. In onderstaand voorbeeld geeft ChatGPt voorstellen voor koppen en beschrijvingen.
Je kunt teksten specifieker maken door er bijvoorbeeld een doelgroep toe te voegen.
Door gerichte vragen te stellen aan ChatGPT kun je je advertentieteksten heel specifiek richten op jouw doelgroep. Hierdoor vergroot jij je kansen dat alleen de gewenste doelgroep bij jouw advertentie terechtkomt. Zo haal je meer uit jouw investering in Google Ads campagnes en krijg je meer kwalitatief goede klikken en websitebezoekers (leads).
Kortom: Je hebt er een nieuwe SEA-assistent bij!
ChatGPT kan je dus ontzettend goed helpen met het verbeteren en opstellen van je Google Ads Campagnes. Denk er daarbij wel om dat je niet alles letterlijk overneemt en de teksten en zoekwoorden zelf altijd goed nakijkt! Jouw eigen SEA-kennis blijft dus zeker nodig. Maar ChatGPT kan veel inspiratie bieden en maakt het mogelijk om nog sneller jouw advertenties in te richten!
Wil je ook beter jouw doelgroep bereiken?
Wij helpen je graag met het opstellen en beheren van effectieve advertenties. Neem snel contact op om de mogelijkheden te bespreken!